Els premis Nebula són uns dels més prestigiosos premis
que es lliuren anualment als EUA, votats pels integrants de l'Associació
Americana d'Autors de Ciència Ficció (SFWA). Ho sigui,
que els propis escriptors i editors valoren els relats i novel.les
que els han semblat més interessants (Sempre en llengua anglesa).
Aquest recull, conduït per Ben Bova, un editor americà
que sembla ser força reconegut en aquelles terres ha intentat
anar més lluny: Escollir "El millor del millor":
Les millors obres guanyadores dels premis Nebula publicades entre
1965 i 1985. Així doncs, tenir a les mans un recull que es
titula Lo Mejor de los Premios Nebula ja és de per
sí una garantia de qualitat.
Les novel.les no hi han capigut (com és lògic) de
manera que s'ha inclòs la resta de les categories: Novel.la
curta, relat i relat curt. Curiosament cap obra dels 80 ha passat
la criba, de manera que aquesta Crême de la crême està composta per obres dels 60 i dels 70.
Òbviament, com tot recull, trobarem obres increïbles
i d'altres que no entenem com s'hi ha pogut encabir. Les temàtiques
són diverses tot i que predominen les històries de
viatges en el temps o relacionades amb el temps: He aquí
el hombre, El vuelo del dragón, Houston, Houston,
¿Me recibe?, ¡Coge ese zepelín!, Jeffty tiene cinco años
però també
trobem contes amb aires distòpics (El día antes
de la revolución, ¡Arrepiéntate Arlequín!,
dijo el señor TicTac) o d'altres de temàtica fantàstica
(Els dos contes de Leiber, El Vuelo del Dragón o la
fluixeta De Niebla, Hierba y Arena), fins hi tot alguns
amb caràcter marcadament feminista com Cuando cambiaron
las cosas i Houston, Houston, ¿Me recibe?. En
definitiva, una mica de tot en un recull que ens deixarà
un gust agridolç per incloure contes oblidables i no encabir-hi
veritables obres mestres també guanyadores del Nebula. (Ah!
Si Leiber aixequés el cap!)
Aquest recull m'ha servit per conèixer autors nous, per
consagrar-ne d'altres i per evidenciar una vegada més l'opinió
negativa que tinc d'algun en particular. Així doncs, Lo
Mejor de los Premios Nebula m'ha fet descobrir una mica més
a Harlan Ellison, a James Tiptree, Jr i a Anne McCaffrey com a autors
a tenir molt en compte.
De Harlan Ellison només puc dir que bondats. Fins a tres
obres seves han estat escollides per entrar en aquest "top".
A la primera, ¡Arrepiéntate Arlequín! Dijo
el Señor TicTac, Ellison ens presenta una fàbula
amb aires distòpics però escrita amb un estil simpàtic
i apte per tots els públics. Una història senzilla
però efectiva que busca una reflexió per part del
lector, una implicació. Una història amb referències
a obres mestres com 1984 però amb
un llenguatge divertit i planer, és un bon conte sobre l'esclavatge
del temps i les seves implicacions, sobre la revolució i
sobre el lliure pensament. Possiblement influís a aquells
magnífica obra juvenil que és Momo de Michael
Ende.
Més endavant trobem Un Muchacho y su perro, una veritable
obra d'art , una història post-apocalíptica sobre
rodamons i gossos telèpates narrada amb força, amb
una prosa viva, violenta, directa. L'autor ens porta directament
aquest futur devastat i decadent amb un conte trencador que tracta
tant de la violència, com de l'amistat.
I finalment Jeffty tiene cinco años, un conte melancòlic
i nostàlgic que tracta d'esquitllada un problema de naturalesa
temporal: Jeffty fa més de 20 anys que té 5 anys (literalment):
No creix i la seva vida queda estancada a aquesta edat, però
a més és capaç d'escoltar programes de radio
de vint anys o veure pel.licules de la mateixa època. Ellison
ens porta a llegir una de les fàbules més originals
que recordo. És com llegir un homenatge a la nostra infància
però amb donant ànims per seguir endavant, per pensar
que el futur tampoc és tan dolent. Ellison torna a demostrar
la seva imaginació i la seva vàlua, tot i tenir un
final no del tot clarificador.
També m'ha sorprès molt gratament James Tiptree,
Jr (pseudònim d'Alice B. Sheldon), ja que un anterior relat
seu no m'havia gradat gens (La
muchacha que estaba conectada). Una especulaculació interessant
sobre la vida d'un ésser alienígena és el tema
central del relat Amor es el plan, el plan es la muerte,
deliciosament escrit per aquesta escriptora. Un relat que m'ha sorprès
per la seva qualitat literària on els pensaments narrats
en primera persona del protagonista juguen amb una història
força innovadora on els protagonistes exclusius són
alienígenes. Potser la història perd força
pel fet que la vida d'aquestes éssers s'assembla força
a la d'alguns insectes i aràcnics del nostre planeta, però
repeteixo que la força i el sentiment en que Triptee ha escrit
aquest conte m'ha deixat un magnífic record.
Tiptree ens torna a donar una lliçó de com escriure
una bona història, en aquest cas de viatges en el temps en
la novel.la curta Houston, Houston, ¿Me reciben?.
Aquesta obra és una de les millors de l'antologia, tant per
la seva estructura com per l'argument en sí. Té una
estructura repleta de flash-backs que ens introdueixen en els moments
més tensos de la història donant-nos per sabut com
acabarà, pero també reservant-se una bona sorpresa
final.
La trobada per part d'uns astronautes d'un missatge radiofònic
en un lloc on no hauria de ser-hi és el punt de partida d'un
conte original i aclaparador, que envalentona a l'autora a realitzar
un exercici de crítica sobre l'home i els seus instints primaris
I un altre descobriment inesperat ha estat Anne McCffrey i el seu El Vuelo del Dragón. Per mi ha estat la veritable
sorpresa del recull. Una bona història fantàstica
sobre dracs i viatges en el temps que t'enganxa quasi des del principi.
Escrita amb tensió ens explica els problemes que té
la civilització de Pern per enfrontar-se a uns fenòmens
catastròfics que fan perillar la vida al planeta. Amb l'ajuda
dels seus dracs i d'un descobriment inesperat n'hauran de fer front.
Fins avui no havia llegit res d'aquesta autora però m'ha
agradat molt com ha barrejat la fantasia més pura amb temes
pròpiament típics de la Ciència Ficció
més catastrofista i amb les paradoxes temporals. Una novel.la
curta que convida a llegir més sobre l'autora.
Els autors consagrats per mi com Leiber, Martin o Silverberg no m'han decepcionat, al contrari, s'han consolidat més amb
una sèrie de relats que van de l'interessant a l'obra mestra.
Sense anar més lluny, l'inigualable Fritz
Leiber presenta dos contes: Un relat fantàstic (Voy
a probar suerte) magníficament escrit - com sempre- però
també poc desenvolupat. Amb una idea entre extravagant i
delirant ens mostra una partida de daus amb alicients sobrenaturals;
i una obra com ¡Coge ese zepelín! que es converteix
en una barreja de viatje en el temps i ucronia on un peató
de Nova York es troba de sobte en un 1937 alternatiu i en el cos
d'una altra persona. Un conte narrat amb un estil molt suau on els
fets succeeixen quasi sense voler, de forma fluida i sense obstacles.
És un conte on abunden les descripcions detallades, com li
agraden a Leiber, però que també intenta aportar un
factor sorpresa sobre el protagonista de manera que manté
una intriga in crescendo. També és cert que el final
pot semblar una mica precipitat, però la resta de la història
està explicada amb la maestria innata de Leiber.
Silverberg no es queda curt
i amb la magnífica Pasajeros torna a demostrar la
seva maestria amb aquesta obra que combina un adictiu argument amb
la senzillesa del seu plantejament: La Terra ha estat envaida des
de fa uns anys per uns éssers que posseeixen els humans durant
hores o dies i després els abandonen. Aquests no recorden
el que han fet mentre han estat posseits. La situació és
tan habitual que els humans s'hi han començat a acostumar,
però el nostre protagonista de sobte recorda amb qui ha estat
després de la darrera possessió.
Silverberg, amb un estil fluit i amb una prosa molt harmònica
ens introdueix paulativament amb el drama que viuen els posseits.
Ja incorpora alguns elements característics de la seva obra
com la disecció dels pensaments dels protagonistes. El primer
conte premiat de la seva carrera i on ja s'endevenina el seu talent.
Un dels millor contes curts que he llegit.
Per la seva banda George R.R. Martin ens presenta un relat que barreja la ciència ficció
i terror de manera magnífica: Los Reyes de la arena.
Una història sobre vida alienígena, sobre el plaer
de sentir-se Deu, un conte més a l'ona d'un Stephen
King. Un personatge ben posicionat compra un terrari amb una
sèrie d'animals semblants als insectes que s'exerceixen realitzant
combats rituals entre ells i esculpint la cara del seu "Déu"
en castells de sorra (el seu Déu és la mà que
els alimenta, ho sigui l'home). El que no sap el comprador és
que aquests éssers són molt més intel.ligents
del que semblen.
Narrat amb fluidesa, és un conte que t'enganxa des de la
primera pàgina i del qual Martin sap fer-ne un bon us.
Michael Moorcock també m'ha sorprès amb He aquí el hombre.
Moorcock és molt conegut per les seves novel.les de fantasia
èpica però és el primer cop que llegeixo quelcom
d'ell relatiu a la ciència ficció. I en aquesta ocasió
ens presenta una novel.la curta sobre un viatge en el temps a l'època
en que va morir Jesús. Moorcock proposa una trama diferent
sobre el que va passar a Jerusalem l'any 33 de la nostra era. Però
crec l'essencial de la història és més el que
aporta una bona dosi de reflexió sobre les semblances i les
diferències entre religió i ciència de manera
que l'obra adopta un caire més profund.
I parlant de caires profunds, la novel.la curta La persistencia
de la visión de Jhon Varley és un bon exemple.
Aquest autor ens presenta una obra molt original que preten fer-nos
adonar de les nostres mancances però també de la nostra
capacitat de superació. Un viatger entra sense voler-ho en
una comunitat de sord-cecs totalment autosuficient; Una comunitat
utòpica que l'ensenyarà el llenguatge tàctil
de les mans, noves formes de comunicació i el sentiment de
pertànyer a un col.lectiu molt íntim.
Tenim davant nostre una obra molt ambiciosa,on es descriuen els
sentiments a partir del tacte, on l'autor preten dotar d'un caire
místic l'esmentada comunitat i on es fa un petit assaig sobre
un nou tipus de llenguatge, totalment tàctil. No deixa de
ser poc creïble segons els cànons actuals, però
si més no és un conte que aporta idees i estimula
la imaginació.
També hi ha hagut lloc per les decepcions: Per començar, Roger Zelazny,
del qual ja no li tenia massa simpatia, arran de la decepció
de Tú, el Inmortal i que aquesta antologia ha acabat de reafirmar com un autor que
no m'grada: Ni Las Puertas de su cara, Las lamparas de su boca,
una narració intrascendent de Zelazny ambientada en un Venus
impossible que s'inspira en el mite de Moby Dick per descriure una
relació amorosa en plena aventura marítima. Confosa,
mal estructurada i amb un estil, com a mínim, arriscat. No
m'ha agradat. Ni tampoc El que da forma, una altra obra fallida
de Zelazny. No entenc ben bé perquè. La idea és
força interessant i hi ha passatges que t'enganxen però
aquest autor no estructura bé les seves obres i encara pitjor:
No les sap acabar. L'argument d'aquesta novel.la curta gira entorn
a un metge que ajuda als seus pacients a superar traumes a través
d'una tècnica de realitat virtual expressada a través
de la seva ment. Una idea molt vàlida amanida amb detalls
de qualitat però que no duu enlloc. Zelazny torna a fallar
al final i deixa l'obra confosa i desordenada.
El per mi desconegut Samuel R.Delany tampoc l'he acabat dapreciar
bé. Per una banda tenim Por siempre y Gomorra, un
conte curt que arrenca un pèl desordenat i amb un estil trepidant
però poc a poc l'autor va agafant-li el ritme i ens obra
la porta a una curiosa especulació de naturalesa sexual en
un futur no molt llunyà. Interessant per alguna de les hipòtesis
que dóna al respecte. I per altra banda El Tiempo entendido
como una hélice de piedras semipreciosas, una obra oblidable
en molts sentits. La veritat és que no puc afirmar que l'hagi
entesa al 100%, m'ha semblat com si Delany li volgués donar
un sentit metafòric a la vida del protagonista, però
realment no aporta res de nou. Millor passar pàgina.
Per sort, tenim altres obres més interessants com El
día anterior a la revolución on la Senyora Le
Guin torna a aprofundir amb alguns dels seus temes preferits:
La política-ficció, el feminisme, els sentiments íntims
amb aquest conte (antecessor de l'obra Los Desposeidos) ens
porta a la ment d'una revolucionaria en els darrers anys de la seva
lluita particular. Una obra enfocada més cap a la recerca
interior de respostes, cap al sentit de la vida que no pas cap als
aires distòpics a que apunta.
També aprova el conte Escultura lenta. El meu primer
contacte amb Sturgeon no ha estat colpidor però tampoc del
tot decepcionant. Una altra obra metafòrica, una relació
entre un metge i una pacient que obre preguntes i que ens porta
a reflexionar sobre el paper dels científics. Una critica
sobre l'estat actual de la societat i de les multinacionals que
aturen els projectes interessants si no en poden treure beneficis.
Tot això narrat amb un estil sobri en un conte que a la vegada
té moments delicats i íntims.
Deixo pel final tres narracions menors (encara que no tant com
les de Zelazny i Delany) com son: Cuando las cosas cambiaron (Joana Russ), Senzill conte amb aires feministes que explica el
retrobament entre la humanitat i una civilització perduda
composta per dones. Curiós i ben escrit, inclòs una
mica original però li manca una mica de força per
ser recordat. L'argument dóna per a una major extensió
del relat.
Clifford D. Simak ens planteja el vell tema de l'inmortalitat a La Gruta de los
ciervos danzarines, un relat curt escrit amb gràcia,
amb ganes, adictiu, però amb un final molt comú i
gens trangressor on un arquèoleg descobreix unes pintures
rupestres molt poc comuns.
I també De Niebla, Hierba y Arena (Vonda McIntyre),
Un relat intrascendent sobre les arts curatives d'una sèrie
de serps. Més al costat del fantàstic que de la Ciència
Ficció. Una història ben escrita, sense pretensions
però que no crea complicitat amb el lector.
|
|
|