Borges. Un nom íntimament lligat a la fantasia llatinoamericana,
un nom que evoca irremediablement a Argentina. Aquest nom l'havia
sentit, llegit i escoltat en diversos mitjans, converses i lectures.
Com tans d'altres escriptors il·lustres del passat segle
XX, Borges encara se'm resistia a arribar-me a les mans.
Diuen que llegir a Borges és difícil, que té
una prosa complexa, que transmet idees denses però que és
un magnífic escriptor. Podria dir que aquests trets bàsics
i simples que acabo d'anomenar s'apliquen al recull de contes que
componen El Aleph. Borges és un erudit que escriu,
un home que construeix la literatura perquè si bé
alguns dels seus contes tenen aquestes facetes més denses
de què parlàvem, el que no se li pot retreure a l'escriptor
és que ens sumergeix en la bona literatura. Quan comencem
a llegir un dels seus contes no aixequem els ulls del text fins
que ha acabat. Potser el relat ens haurà agradat més
o menys, potser el trobarem original o poc imaginatiu però
sense dubte haurem realitzat un exercici intel.lectual i tindrem
una agradable sensació de benestar per haver absorbit literatura
pura.
El Aleph és segons el mateix autor un recull de contes
fantàstics, exceptuant-ne alguns (tot i que en una ampliació
del recull que es va fer anys més tard també se n'hi
van afegir d'altres que en el meu entendre tampoc entraven en la
categoria de fantàstic). Això però, si més
no és discutible. Es diu que Borges és un dels màxims
representants del Realisme Màgic, un gènere de la
fantasia que combina la quotidianitat amb la fantasia, molt a prop
del que avui coneixeríem com mainstream o corrent
general on les fronteres del fantàstic i de la realitat a
vegades són tan tènues, tan vaporoses que només
la interpretació de cadascú pot dir realment si ens
trobem amb un conte de fantasia o de narrativa general. Curiosament,
la major part dels contes que m'han agradat més d'aquest
recull són precisament els fantàstics.
Borges aboca els seus coneixements literaris, històrics
i culturals en els seus relats, ens parla de mites clàssics
amb freqüència (El inmortal, la casa de Asterión),
ens mostra aspectes filosòfics i religiosos en altres (Los
teólogos, La otra muerte, La escritura del
dios), sempre oferint una visió personal que pugui il·lustrar
el relat i en definitiva ofereix moltíssimes referències
bibliogràfiques a altres autors, a pensadors o a corrents
filosòfiques. Sembla que hagi de mostrar la seva erudició
en cada obra. Aquest aspecte pot resultar embriagador: Per una banda
tindrem contes amb un transfons molt interessant però d'altres
els trobarem més pesats i densos, però mai mancats
de ritme i de bona prosa. Borges experimenta amb els antònims,
amb els pensaments contraris: els moldeja i els dóna forma
i més d'un cop acaba insinuant que aquests venen a ser el
mateix. També planteja l'individu com un tot, jugant a aquest
joc dels extrems o antònims que esdevenen una sola cosa.
El mateix conte de El Aleph (possiblement el millor del recull)
ens ofereix aquesta premisa: Un lloc des d'on és possible
veure tots els punts de l'univers al mateix moment, un altre cop
la controvèrsia entre el singular i el tot.
Altres contes que m'han cridat especialment l'atenció són La casa de Asterión, El Zahir, La escritura
de dios (possiblement un dels més complexos i millors
del recull) i Deustches Requiem, que voreja ja aquella frontera
invisible entre el fantàstic i la realitat.
Sense desmerèixer els altres contes, haig de dir que El
inmortal també té una bona dosi de filosofia i
fantasia i que La otra muerte també és un bon
exemple dels trets borgians que comentava anteriorment. La resta
els considero relats quotidians amb potser algun pinzellada fantàstica
o fins hi tot sense cap ni una. D'aquest segon grup no fantàstic
destacaria sobretot Historia del guerrero y de la cautiva.
|
|