Pere Verdaguer és un complet desconegut per mi. No coneixia
la seva obra, ni probablement l'hagués conegut mai si la
meva dona no m'hagués insistit en que llegís Àxon,
una novel.la curta que la va colpir en la seva adolescència
i que va ser un dels seus primers contactes amb la ciència
ficció.
Àxon ens explica la sorprenent història de
Lluís, una jove professor d'institut que de sobte un dia
observa com el món al seu voltant s'alenteix: Ocells que
volen poc a poc, converses a càmara lenta
però
on també ocorren altres fets inexplicables en un entorn d'institut
privat i clerical.
És un començament prometedor però que l'autor
no sap desenvolupar. El gran problema d'aquesta novel.la curta és
que Pere Verdaguer ha volgut presentar la seva obra sota dos enfocaments
diferents: El de la intriga políciaca i el de la ciència
ficció dura. La qüestió es que no es decanta
per a cap dels dos i acaba per no aprofundir en res. També
és veritat que les teories que apunta queden resoltes però
sense lligar-ho tot. Alguns aspectes s'obvien al final del llibre.
La novel.la té dues parts ben diferenciades. Els primers
quatre capítols són densos, lents; en ells es presenta
un escenari on s'hi ha de desenvolupar una futura trama però
que només apuntala breument el tema principal. L'autor té
tendència a anar-se'n per les branques descrivint-nos les
biografies de personatges secundaris, per que el lector tingui un
ventall de personatges sospitosos, el problema és que en
aquell moment no són sospitosos de res i la lectura es fa
flàccida i ensopida.
Tanmateix, després del capítol quatre, hi ha un canvi
d'inflexió, Verdaguer escriu per anar al grà, es vol
moure dins la intriga políciaca mentre ens aporta molta informació
tècnica sobre el fenòmen que obre la novel.la i sobre
la neurologia -una informació bastant densa pel lector profà-.
Una barreja que no acaba de cuallar i que desemboca en un final
trepidant però ràpid i fàcil on les sol.lucions
venen embolicades amb paper de regal.
La meva opinió és que el llibre hagués guanyat
en consistència i tensió si aquest s'hagués
narrat en primera persona. Ho dic perquè les experiències
traumàtiques del nostre professor es podien transmetre millor
si les explicava ell mateix
com per exemple es fa en novel.les
amb una estructura semblant com Muero
por dentro o Flors per
l'Algernon.
En definitiva, una idea molt interessant que es perd paulativament
en una intriga sense molta solta ni volta.
|