Llegir a Poe és un plaer en molts sentits. A vegades aquest
autor pot estimular la nostra imaginació, a vegades provocar
angoixa i terror com pocs. Sovint ens fa reflexionar sobre temes
que la nostra ment prefereix ignorar. Aquest recull en format de
butxaca es tractra de la meitat de l'obra de Poe que Edtitorial
Columna va publicar fa uns anys en format de luxe. Potser aquest
primer volum conté alguns dels contes més famosos
de Poe, però només són una selecció.
Queda encara força per llegir d'aquest autor tan influent
en la literatura contemporània de l'epoca.
Edgard Allan Poe va escriure bona part de la seva obra entre 1830
i 1850, dates que tontejen amb el romanticisme. M'imagino a Poe
escrivint en aquella època: Devia semblar un transgressor,
un escriptor dement que narra desventures de fantasmes, que parla
directament sobre la mort, la foscor o la tortura. Però també
va ser un autor que va influenciar notòriament a altres anys
més tard. Estic convençut que gent com A. Conan Doyle
o H.P. Lovecraft van seguir l'obra de l'americà. La seva influència
es va patent.
Però l'autor no deixa der ser un gentleman, un escriptor
que es mou en certs cercles; els escenaris que descriu i els personatges
són normalment gent amb diners, cultes, nobles. Poques vegades
tracta amb la gent del carrer. Potser volia demostrar que a tothom
li pot passar qualsevol dels malsons que descriu, fins hi tot la
gent que se sent més segura.
Poe va ser un magnífic escriptor: Tan podia relatar una
història convencional amb aires biogràfics com tractar-ne
una altra amb tocs periodístics i d'assaig (L'enterrament
prematur, El dimoni de la perversitat). Parla temes recurrents
com la mort , la venjança, la perversitat, aquest sentiment
que sembla que li agradi tant (El cor delator, El dimoni
de la perversitat, El gat negre) o l'amor obsessiu (El
relat oval, Berenice). A més a Poe li agrada escriure
en primera persona per enfatitzar la sensació de por i de
les experiències viscudes en la pròpia carn.
Un altra faceta d'aquest prolífeg contista és que
sovint cerca l'equilibri entre la fantasia i la ciència,
entre les experiències fantàstiques i les empíriques
o demostrables científicament. Fins hi tot s'atreveix (amb
encert) amb el relat policíac (Els assasinats de la Rue
Morgue, La carta robada).
Però parlem dels contes, pròpiament dits:
La màscara de la mort vermella sembla una aproximació
a la consciència col.lectiva sota l'excusa de la presència
de la mort que et ronda. Un conte curiós i portat amb talent,
potser massa metafòric però interessant. Molt semblat
també a Ombra: paràbola un altre conte que
es basa en la presència de la mort. Massa curt i poc explotat
però. L'Enterrament prematur també té
òbviament molt a veure amb aquest tema. L'obsessió
per la mort porta a Poe a descriure'ns en primera persona diversos
casos "documentats" d'enterraments prematurs i com a colofó
el del mateix protagonista. Angoixant, profundament psicològica
i molt ben escrit. Però potser aquest punt queda més
ben reflexat a La veritat sobre el cas de M. Valdemar, una
original història sobre hipnotismes abans de la mort. Poe
podria haver-se recreat més en aquest tema que trobo molt
ben portat. Angoixa, suspens, un conte on altre cop l'autor es mou
entre el món fantàstic i el científic oferint-nos
triar amb quin ens quedem. I també a La caiguda de la
Casa d'Usher experimenta amb les descripcions malatisses de
la casa familiar d'Usher i dels seus habitants en una història
que també investiga sobre les pors i les obsessions amb la
mort.
Les obsessions, sobretot en persones físiques, són
una altra de les característiques d'algunes de les seves
obres. A El retrat Oval, ens parla de les sensacions i els
sentiments on un una noia volca la seva essència en un quadre
fins a límits insospitats. A Berenice, la història
tracta sobre els límits de l'obsessió. Interessant
és com Poe descriu les meravelles per després passar
a recitar els horrors més extravagants, potser per reafirmar
els contrastos. També trobem aquest tema reflexat a William
Wilson un altre exemple del terror que pot provenir de dins,
de la doble personalitat i la obsessió que pot esdevenir
en esquizofrènia. Un relat potser massa llarg pel suc que
se'n treu al final però escrit amb la mestria de sempre.
El Pou i el pèndol és una de les obres mestres
del recull, on Poe ens mostra el terror en el seu estat sublim:
El de la ignorància de no saber què passarà,
el de no veure que tens al davant però també el de
comprobar com la mort s'acosta lentament. Potser amb un final massa
ràpid però sense dubte una obra tètrica i malsana.
Aquesta paraula, "malsana" em fa pensar amb una altra
que li agrada utilitzar a Poe: "perversitat". Aquest sentiment
és usat per exemple a El cor delator, una altra obra
que juga amb la por a la foscor i el trauma psicològic d'una
mort. Ben resolta i ben descrita és un clar exemple de la
seva detresa alhora de recrear situacions escabroses i inverosímils. El Gat negre no deixa de ser una altra versió d'aquest
darrer conte. Es basa en experimentar amb la perversitat alhora
d'abordar el tema del asasssinat. Un conte que segueix les mateixes
premises: Por, Mort, enterrament, autosatisfacció i histèria.
Però l'autor compta també amb El diable de la perversitat,
un relat que més sembla un assaig sobre les emocions humanes
i que és presentat més de forma periodística
que com a narració. Poe intenta justificar un sentiment com
la perversitat, segons ell inherent a la condició humana.
Semblant a El Cor delator però les justificacions
de Poe arriben a carregar massa el text.
També trobem lloc per temes com la venjança com El
barril d'amontillat, una història simple i tètrica
com ella sola. La venjança servida freda en una intent de
recrear un emparedament amb un final que resulta potser massa ràpid.
Més encara: Aventura pura i dura com la de L'escarabat
d'or. Ah! Tenim aquí una d'aquelles històries
clàssiques que mai envelliran del tot, apte per totes les
edats i condicions i allunyat de les obres més fosques de
Poe. La recerca del tresor, la simpàtica i entranyable manera
en que els protagonistes desxifren el críptic missatge del
pirata
tot això és part de la història
juvenil de tots. En el meu cas la criptologia del missatge de L'escarabat
d'or és el fet que va calar més en mi el primer cop
que vaig llegir aquesta història. Hi gaudia tant com desxifrant
les runes de El Hobbit. Un clàssic
doncs. Potser una de les històries més conegudes de
Poe, curiosament sense elements sobrenaturals o de terror, però
que queda en la ment de tots pel procés deductiu que utilitzen
els protagonistes alhora de desxifrar el misteri.
I tampoc falta, parlant de deduccions, un altre clàssic
com Els assassinats de la Rue Morgue on també el procés
deductiu és en aquest conte el veritable protagonista. Poe
ens ofereix una història policíaca on un estimable
investigador (Monsier Dupin) ha de descobrir com s'han comès
uns crims desmesurats i fora de mida utilitzant la lògica
i les proves que troba a l'escena del crim. Un antecessor, sense
dubte del mític Sherlock Holmes, que anys més
tard crearia Sir Arthur Conan Doyle. En aquest cas, Poe ens sumergeix
en els barris baixos de París per portar-nos un conte tens
i irònic a la vegada. Sense dubte, una de les obres més
conegudes d'aquest autor. La carta robada és un altre
cas que ha de solucionar Monsieur Dupin. Aquest cop no es
tracta de cap assassinat si no de conèixer on és amagada
una carta robada. Poe utilitza aquest conte per reflexionar sobre
les obvietats, per realitzar un petit assaig encobert sobre les
evidencies, els mètodes i la psicologia de certs càrrecs.
Certament a vegades l'autor resulta massa agosarat amb les seves
afirmacions, però no deixa de ser un conte simpàtic.
Un descens al Melström és un curiós relat
que s'endinsa en el terror que poden causar els fenòmens
naturals. Molt èpic i potser un pel exagerat però
em crida l'atenció les explicacions científiques que
utilitza Poe per evidenciar que l'aventura podria donar-se de veritat.
La narració, com de costum en primera persona, aquest cop
recau en un pescador norueg que es veu inmers en la voràgine
d'un remolí monstruós. Un cop més doncs, Poe
barreja els misticisme i el terror amb el raonament científic.
Potser una mica al contrari de Manuscrit trobat en un ampolla,
una visió fantàstica d'una tempesta tropical i del
seu contingut. Un conte portat amb l'habitual mestratge de l'autor
però que aquest cop queda una mica inacabat, sense un final
digne. El terror al desconegut i als grans fenòmens naturals
es barreja amb una visió fantàstica del mateix tema.
Poe ens obra les portes a interpretar el conte com a un fet verídic
o com a una bogeria, com tans d'altres.
La conversa d'Eiros i Charmion és potser l'únic
conte amb un argument clar de ciència ficció, en aquest
cas, en clau catastrofista. Es tracta d'una descripció més
o menys acurada dels darrers dies de la vida a la terra pel xoc
inminent d'un cometa. Semba mentida que ja Poe tingués la
imaginació de tractar aquest tema fa 150 anys.
Deixo pel final dos contes molt curts que costa valorar tan per
la seva escassa amplitut com pel barroquisme que hi impera: Eleonora,
una història sobre promeses incomplertes. Potser un dels
més fluixos del recull i Silenci: Faula, un conte
molt curt i metafòric en clau fantàstica on apareix
el diable. No és dels millor de l'antologia.
|