Sovint s'ha dit que
les ucronies, les històries alternatives que sorgeixen a
partir d'un punt determinat de la nostra realitat per desenvolupar-se
lliures sense les restriccions de l'història coneguda, són
un dels subgèneres de la ciència ficció que
més especulen i fan reflexionar al lector, sigui per la seva
proximitat a la memòria col.lectiva, sigui per la seva capacitat
de crear nous mons i noves situacions molt més vinculades
al lector que altres escenaris de la ciència ficció.
Aquest cas encaixa perfectament en aquesta definició
doncs Franco, Una historia alternatica és un recull d'ucronies
recopilades per Julián Díez que intenten precisament
això: Especular i donar elements de reflexió al voltant
de la història espanyola durant moments culminants del segle
XX. Bona part de les narracions es basen en fets transcendentals
com la Guerra Civil espanyola o la Segona Guerra Mundial que en
major o menor mesura han afectat a la població d'aquest país
i que són punts d'inflexió perfectes per canviar la
història de forma significativa.
Cal dir també, que aquest projecte és
pioner en el sentit que bona part de les obres s'han encarregat
expressament per a aquesta antologia. Aquesta idea pretén
en bona part resoldre el fet de l'escassetat d'antologies temàtiques
que hi ha en aquest país. La inclusió d'alguns dels
principals escriptors de ciència ficció i fantasia
que escriuen en castellà és el principal cop d'efecte
que ens trobem al repassar l'índex. Aquesta és una
bona oportunitat per veure junts a autors amb la carrera ascendent
dins el panorama de la literatura de gènere amb d'altres
de més desconeguts però no menys vàlids.
El resultat és una antologia que manté
sempre uns mínims de qualitat però que potser no arriba
a l'alçada de les expectatives d'alguna de les firmes que
hi apareixen. Tanmateix, el millor de tot és que els autors
s'han decantat per narrar-nos històries alternatives sota
punts de vista molt diferents: Falangistes, republicans, franquistes
etc
Aquesta multivisió proporciona les bases per a
concebre grans debats sobre els elements que podrien haver distorsionat
la història espanyola i haver desembocat en els móns
imaginats per cada autor.
Comencem pel principi. El relat Ñ de David Soriano ha estat segons les mateixes paraules del recopilador,
l'embrió a la idea d'agrupar ucronies que tractessin la història
del segle XX a Espanya. Ñ parteix del fet que durant
l'edat mitjana la nació que va acabar sent predominant en
el control de la península Ibèrica va ser la catalana
i no la castellana i que per tant Espanya es va fundar com un conjunt
de nacions (a l'igual que ara) però sota la tutela dels catalans.
La història se suposa va seguir més o menys com la
coneixem fins ara però amb el poder a l'altra banda de l'Ebre
(concretament a Lleida), de manera que arribem al període
de la transició espanyola amb un dictador català d'extrema
dreta que acaba de morir després de governar 35 anys i amb
una nació castellana que reclama els seus drets històrics
i culturals mentre espera el retorn del seu president a l'exili.
L'autor ens obra les portes d'aquesta estranya
Espanya, tan semblant i tan diferent a l'actual amb un argument
interessant però que queda superat per l'ambientació
i per la visualització d'un escenari especulador que farà
somriure a més d'un català i potser reflexionar a
més d'un espanyol. Veure com Lleida és la capital
d'Espanya i com Valladoli(t) és la capital d'una nació
castellana que clama pels seus drets és un efecte colpidor
pels que vivim en aquest estat. L'autor intenta simplement narrar
uns fets de forma neutral i gens apassionada però les visions
que proporciona aquest text quedaran gravades a la nostra memòria
força temps.
Soriano escriu amb sorprenent facilitat de manera
que el text entra per si sol tot i els plantejaments tan diametralment
oposats a la realitat i ens deixa aquesta ucronia que ens pot ajudar
a reflexionar a tots sobre temes polítics vigents avui dia.
Excel.lent.
Luz Inhumana és una ucronia sobre
el que hagués pogut passar si el desenvolupament de la bomba
atòmica s'hagués realizat a Espanya durant la Guerra
Civil. Eduardo Vaquerizo ens presenta una història repleta
de flashbacks on apareixen cameos famosos com el d'Eisntein.
La visió del conflicte espanyol sota la perspectiva que la
guerra es podria haver aturat de seguida si s'utilitzés l'esmentada
bomba no deixa de recordar la controvèrsia sobre el llançament
real de la bomba per parts dels americans a Hiroshima l'any 1945.
El debat està servit i Vaquerizo juga amb ell en determinats
moments però sense aprofundir. En canvi prefereix decantar-se
pels aspectes més pràctics de com aconseguir els elements
necessaris per el desenvolupament de la bomba.Una bona història,
desigual en algunes pàgines però perfectament integrada
en aquest recull.
Potser la millor prosa de l'antologia la trobem
a l'obra presentada per Ramón Muñoz, Arquitectura
fascista o el que és el mateix: La visió entre
nostàlgica i allliçonadora d'un personatge cabdal
a la història d'Espanya com és Primo de Ribera en
una Espanya alternativa on el general Franco no triomfa en el seu
"levantamiento" i on els falangistes mantenen un poder
important durant molts anys, mentre Espanya intenta continuar la
seva tasca colonitzadora a l'antic Congo belga. La llàstima
és que sembla una ucronia biogràfica incompleta, doncs
el final que ens ofereix Ramón Muñoz és obert.
El que voldria recalcar d'aquesta novel.la curta però, és
la facilitat de l'autor per posar-se a la pell de Primo de Ribera.
El llenguatge que utilitza el personatges, les formes, tot, en definitiva
ens recorda el parlar i la forma de pensar de l'extrema dreta.
En canvi a Dos niños jugando (Juan
Miguel Aguilera) i Baraka (Rafael
Marín) el punt de partida de les ucronies són
fets de la vida de Franco on les seves decisions poden desembocar
en una historia alternativa o en la nostra pròpia. Potser
el relat d'Aguilera l'he trobat més desequilibrat, tot i
tenir elements tan interessants com una ucronia dins l'ucronia (una
cosa semblant a el que va fer Dick a El Hombre en el castillo). Baraka en canvi, aposta més pel viatge a través
del temps per provocar l'Ucronia.
Los Hijos de nuestros hijos de José
Antonio del Valle és la raresa del recull. Per una banda
presenta una ucronia que no es desenvolupa a Espanya, si no a la
Palestina ocupada pels alemanys (Que dit sigui de pas dominen Europa).
És una història sobre el fet de ser jueu, sobre tradicions
i sobre una cultura que lluita per la seva supervivència
però és una història que no desemboca a enlloc.
L'argument ens parla d'una missió, d'una esperança
però no he sabut trobar a què es referia. És
posible que l'autor vulgui que llegim entre línies però
l'argument no ens ofereix massa pistes per descubrir-ho.
Santiago Eximeno ens presenta Camino del Cielo, un relat
sobre un representant d'una firma funerària que és
enviat a Auschwitz a la presentació dels nous crematoris
que tornaran a funcionar 20 anys després. L'Alemanya nazi
domina bona part d'Europa i els jueus continuen éssent perseguits.
Ara, després d'esgotar la pausa de l'extermini degut a les
presions internacionals, Auschwitz prepara de nou els forns....
Una història angoixant i amb molt bon ritme on l'autor és
capaç de posar nerviós al lector, tan com ho està
el protagonista. Una bona feina per part d'Eximeno.
Però no tot són desgràcies
i moments tensos. L'antologia també té temps per mostrar-nos
alguns relats entranyables i amb dosis de finíssim humor.
Per una banda tenim la magnífica El Derbi de Pedro
Pablo G. May, una visió, com deia, entre humorística
i tràgica de l'intent d'assassinat de Pelé per part
de franquistes en un moment de màxima tensió del derbi
Reial Madrid contra l'Atlètic de Madrid. Tot plegat per provocar
una cadena d'esdeveniments que culminin en una cura de l'alzheimer
de Hitler. Sí, sembla una broma, però el relat combina
aquest humor subtil amb un estil magnífic i se n'en surt
més que bé.
També en aquesta direcció trobem
el relat més entranyable: El Ángel Rojo de
Javier Negrete. Una història que particularment m'ha agradat
molt (sí, a mi també m'agraden els super-herois) i
que m'ha recordat la nostàlgia que sento sovint per molts
moments de la infantesa. Una ucronia fantàstica protagonitzada
per nens addictes als còmics de super-herois en una Espanya
dominada per un Supervillano anomenat Franco. L'arribada del Ángel
Rojo, un superheroi americà que ha pogut traspassar el bloqueig
els canviarà la vida. Genial!
Finalment només afegir que per
completar el recull també s'ha inclòs un llistat de
les ucronies publicades en castellà. Un bon final pels qui
els hagi entrat gana de consumir més història alternativa.
|