El número 41 de la revista Gigamesh torna a la corrent habitual
que feia ja dues revistes que no seguia arran dels especials a Phillip
K. Dick i George R.R. Martin.
En aquesta ocasió les seccions tornen a ser les de sempre.
Només a destacar que al Hit-Parade de la crítica estaria
bé oferir una llegenda o una explicació del perquè
de les dues llistes de llibres. A què corresponen? A mesos
diferents? Es un tema menor però fàcil de solucionar.
També felicitar a Gigamesh per la ràpida resposta
a la pifia de no incloure un paràgraf a la impressió
de No opinamos lo mismo. En pocs dies es va poder baixar el text
en PDF de la web de l'editorial, imprimir-lo i afegir-lo a la revista.
Això és capacitat de resposta
També tenim quatre relats força interessants i dos
assaigs si més no curiosos. Aquests són els comentaris:
Per començar, parlem de dos relats de ficció política
molt relacionats, el primer, No opinamos lo mismo és
un d'aquells relats que no et deixen indiferent, perquè Sterling
és capaç de presentar-te uns personatges i un argument
d'una manera però amagant la dura realitat que hi ha sota
aquest relat en clau de ciència ficció política.
En un futur pròxim els estats àrabs s'han emancipat
de la influència occidental, Europa i el Japó s'han
aliat i els EUA han caigut en desgràcia. En mig de tot això,
la població americana es recolza en ídols musicals
i en icons de la quasi extinta cultura americana.
Sterling ens presenta les vivències d'un reporter àrab
que té una feina concreta als EUA, sense dubte el millor
del conte: Un personatge ple de matissos que cau simpàtic
a la primera (potser per aquell rebuig del subconscient que darrerament
tenim en vers al món americà?) i que ens transmetrà
les seves sensacions sobre un model decadent en contrast del model
emergent àrab. Lluny de voler donar-nos un missatge amb moralina,
Sterling s'avança al seu temps amb l'encarament d'aquest
conflicte latent entre occident i el món musulmà i
dóna la volta al seu propi argument per deixar-nos amb un
final inesperat i demolidor.
També a El gordo y el flaco, detectives del terror trobem un altre conte que gira al voltant de la ficció política.
En aquest cas, la tragèdia de l'11 de Setembre americà
(Nord-americà s'entén, que Xile també va tenir
el seu) s'analitza des de un punt de vista irònic i humorístic
a través d'una història de viatges en el temps rocambolesca.
Ni molt menys és un conte que pretengui arrancar de nosaltres
res més que algún somriure, ni que sigui a la crítica
gens encoberta a la política americana internacional. Una
història simpàtica recomenada a la gent que tingui
fobia a la bandera americana i al que representa.
A Contrólate existeix un petit problema: És
un relat que seria curiós si no fos perquè ja hem
vist pel.lícules basades en la mateixa idea. Però
m'ha agradat, és amè, molt fluit i no es perd amb
divagacions. El primer que llegeixo d'aquest autor. Potser ara la
temàtica (el control mediàtic de la vida d'una persona)
ens pot semblar recurrent vistos alguns programes que pul.lulen
per la TV, però no per això perd qualitat aquesta
proposta.
I deixo pel final, el conte que m'ha semblat més fresc i
més interessant de l'actual número: La decisión
del Niño Mono, un conte que m'ha sorprès. Una
història que s'enmarca en un futur proper amb reminiscències
del ciberpunk dels 80. Escrit impecablement amb decisió i
amb valentia ens introdueix en el món dels "Monos",
gent guapa i més que pija que lluiten per ser estimats en
un ambient on les modes i les tendències varien continuament
i on el protagonista haurà de decidir si vincular-se, convertir-se,
en una imatge mediàtica (literalment), en pixels que sempre
li conservaran el seu encant juvenil o continuar la seva vida actual.
Pel que fa als assaigs, la gent de Gigamesh ha buscat una mica
els extrems alhora d'escollir quins textos incorporar. Per una banda
tenim una visió personal que envolta un llibre més
o menys actual (tot i que reeditat) com és La Fuerza de
su mirada i per altra banda, també s'inclou un assaig
més seriós sobre la ciència ficció que
envolta una pel.lícula com eXistenZ, estrenada ja
fa bastants anys.
Realidad, cuerpo y técnica en Existenz és
un assaig sobre la realitat, un estudi que analitza l'enfocament
que va fer Cronenberg de la realitat i de la realitat virtual al
film eXistenZ. El problema és que crec que aquest estudi
arriba anys tard. Particularment la cinta de Cronenberg no la tinc
molt present a la memòria, fa massa anys que la vaig veure
i l'assaig es basa íntrinsicament en aquest film, analitzant
el guió, les imatges i tot el conjunt de forma exhaustiva
però poc amena. La meva potser no és una valoració
molt objectiva: Em falla la memòria sobre la pel.lícula.
De totes maneres, l'assaig portat per Aguilar és massa estricte
amb el film i no contempla la possibilitat que el lector no hagi
vist la pel.lícula. Després de tants anys crec que
hagués estat bé que l'autora hagués enfocat
aquest assaig des de una perspectiva menys agresiva.
En canvi a Papa, ¿De donde viene las musas?. Lorenzo
Luengo ens ofereix un divertit assaig sobre les muses, sobre el
vampirisme, sobre el romanticisme, sobre tot allò que envolta
una novel.la com La Fuerza de
su mirada, proporcionant informació
i també criticant algunes fonts que usen els autors, que
segons ell tendeixen a targiversar tota llegenda per adecuarla als
seus fins.
Hi estic d'acord, essencialment, Luengo ens aporta amb simpatia
una aclaració sobre certs mites que s'usen amb més
o menys traça per alguns autors del fantàstic centrant-se
en l'esmentada novel.la de Powers.
El petit problema que li veig a aquesta informalitat es que a vegades
no saps com prendre't les afirmacions de Luengo, si seriosament
tot i el to en que està escrit o simplement com a colofó
d'una broma privada
Això sí, se li reconeix a l'autor una capacitat de
síntesi i una prosa dinàmica que t'impedeixen llegir
l'assaig per parts. El grau d'adicció d'aquest està
assegurat.
Dos assaigs enfocats diametralment diferent, que enriqueixen la
lectura de la revista tot i que el primer continuo dient que el
trobo una mica fora de lloc (temporalment parlant), no perquè
la pel.lícula no sigui bona per enfocar-hi un estudi si no
perquè deixant de banda els anys que fa de l'estrena, no
va passar precisament com un clàssic i la seva distribució
va ser més aviat fluixeta, amb la qual cosa, el lector se'n
sentirà poc identificat.
|