Els contes de ciència
ficció de Fredric Brown es completen en aquest volum, Luna
de miel en el infierno, la segona part del recull que ja va
començar a Ven y enloquece.
Aquest volum engloba contes escrits entre 1950
i 1965 encara que no tots són de temàtica fantàstica
(també s'hi han afegit altres contes policíacs). Una
de les millors apostes que ha fet Gigamesh és el publicar
el 100% dels relats de l'autor de forma cronològica, de manera
que podem seguir l'evolució de l'autor i podem intentar entendre
les motivacions i l'èmfasi en que escrivia en cada època.
Això queda molt reflectit en la temàtica
dels contes. Si bé, les invasions alienígenes i les
colonitzacions i exploracions de planetes remots continuen vigents
en aquesta obra (crec que de fet és el que el públic
més demanava), s'observa com la preocupació per una
guerra nuclear i en general l'ambient tens de la guerra freda queden
reflectits en les obres de Brown. La temàtica militarista
i d'espionatge és quasi una constant en els contes d'aquesta
època. Imiten les inquietuds americanes en front al comunisme
i en front a possibles guerres totals devastadores (El arma, un mensaje de nuestro patrocinador, el Sicario
).
Però Brown té el talent suficient per parlar d'aquestes
temes des d'una perspectiva futurista i amb el seu sentit de l'humor
que ben prou coneixem de l'anterior antologia. La concepció
metafísica de l'univers també hi té cabuda
a l'antologia amb contes com Respuesta, No sucedió o Imagina. També trobem moltes obres referides als
viatges en el temps, on El Salón de los Espejos n'és
el màxim exponent i de fet la considero una de les millors
històries d'aquesta temàtica que he llegit mai.
Efectivament, una de les característiques
principals és el fet d'utilitzar l'humor subtil en molts
dels seus contes. Un recurs que ens fa sentir còmodes fins
hi tot quan la temàtica és esfereïdora. No sempre
és així, i a vegades es posa seriós o fins
hi tot pessimista (Reconciliación
) però
normalment intenta suavitzar les seves obres emprant el recurs de
l'humor.
Un altre fet destacable és que la major
part de la producció de contes del final de la seva carrera
és de relats ultracurts. Aquest és en realitat el
principal factor a tenir en compte en aquesta segona antologia,
doncs de la vuitantena llarga de contes que hi ha, almenys seixanta
tenen una extensió no massa més llarga que una pàgina.
I sembla mentida com en un espai tan reduït,
Brown és capaç de definir una història i fer-la
interessant. No sempre se n'ensurt i a vegades ens trobem amb contes
poc originals o amb un final massa absurd però una bona part
d'aquests es resolen de forma sublim i demostren la mestria de l'autor.
Alguns exemples són: Prohibida la entrada, Naturalmente, Experimento o Fin.
En definitiva, una obra on hi trobem algunes
obres mestres i com és normal també contes menys aconseguits,
però que no deixa de ser una antologia que amb el temps es
considerarà un referent de la ciència ficció
breu (i molt breu) americana de mitjan segle XX.
|