Podríem dir que a Francisco Javier Illán
Vivas li agrada el risc. Ha tingut el valor de llançar-se
a una piscina fosca sense saber si hi trobarà aigua, fang
o no res. Si es sumergeix en l'aigua, Illán podrà
posar-se a nedar tranquil.lament mentre sent com el refresca el
líquid vital; si topa amb el fang, les seves braçades
seran dificultoses i només sortirà de la piscina amb
molta força de voluntat i si finalment no hi troba res, un
espai buit, el cop pot ser demolidor.
Aquestes bastes metàfores són
per il.lustrar els possibles camins a que pot portar la publicació
de La Maldición, el primer lliurament de la saga La Cólera
de Nébulos. Illán ha assumit un risc: Quan les actuals
pautes que semblen triomfar dins la fantasia èpica i heròica
són les d'aventures complexes, amb personatges ambigus, amb
detallats móns on desenvolupar-se i on l'autor dóna
girs argumentals i juga amb el lector per cridar la seva atenció
en un gènere força desvaloritzat i que només
ha renascut a través de reconegudes obres que segueixen en
major o menor mesura aquestes característiques, Illán
torna als orígens presentant-nos una novel.la de fantasia
heròica on prima la pura aventura i la senzillesa, els personatges
amb actes honorables i els dolents més sàdics, els
dos bàndols eterns enfrontats de forma clara: El bé
i el mal, sense matisos, sense complexes.
Un altre risc (o potser un motiu per estar orgullós)
és que Illán prové d'un altre camp literari:
La poesia, i si no m'equivovo aquesta és la seva primera
novel.la. Que hagi esdevingut de fantasia, un gènere com
deia abans difícil de vendre, difícil de que qualli
entre el gran públic, no deixa de ser agosarat i digne de
respecte.
Però parlem del llibre. Fantasia heròica
al vell estil, és bo o dolent això? Òbviament
ni una cosa ni l'altre. Tot depèn de la perícia de
l'autor alhora de transmetre'ns la seva història. Illán
té dos atributs destacables: Entreté i escriu bé,
ho sigui et fa sentir còmode llegint el llibre i posseeix
bons recursos literaris com per afirmar que l'obra està treballada;
però ha de millorar en altres aspectes (segons el meu modest
entendre) com són teixir un argument més sòlid
i sobretot treballar més els personatges.
Fixem-nos primer de les parts menys aconseguides
del llibre com es ara l'argument. La novel.la comença malament.
Sent clar i català el primer capítol és el
pitjor de tots, en tan sols quinze pàgines se'ns presenten
els personatges, l'escenari on es desenvolupa l'acció (de
forma confusa, amb massa noms i fets històrics) i com a colofó
la missió, la fita que hauran d'emprendre els herois abocada
a les darreres línies del capítol sense entendre encara
el que estàs llegint. Es un començament precipitat,
amb massa espectatives i deixant al lector estupefacte. Però
Illán va redreçant la situació a mesura que
la novel.la avança, els personatges es situen, el món
es defineix millor tot i continuar una mica confós per la
sobreinformació històrica i la manca d'un mapa on
situar-se, i l'acció avança a bon ritme. Com més
llegim, més còmodes ens sentim amb la novel.la i el
bon ritme inculcat pel murcià fa que la nostra satisfacció
augmenti a mesura que llegim més capítols.
L'altre punt negatiu són els personatges:
Plans, sense evolucionar el més mínim i sense cap
mena de carisma. Dos herois a través dels quals l'autor ens
va descobrint més coses del seu món particular en
un viatge a través d'una geografia i una història
que només s'entreveu però on són simples conductors
sense vida. Crec sincerament que aquí està la part
més fluixa de la novel.la i la que s'hauria de millorar més
per les futures entregues de la saga, apostar per la credibilitat
dels personatges.
Però no tot són punts dèbils.
Com deia abans, Illán, tot i provenir d'un camp literari
tan diferent com és la poesia sap entretenir al personal,
té un estil propi i un bon ritme i això és
important doncs et motiva a seguir la història i t'anima
a continuar llegint, llàstima d'alguns altibaixos com la
precipitació alhora de concluir alguns capítols. Després
d'establir una bona atmosfera, una predisposició per part
del lector per saber com es resoldrà la intriga, l'acció
a vegades es sol.luciona amb un parell de paràgrafs ràpids
(el cas més evident al final del capítol "Augustos").
L'autor pot fer que els valors que fins llavors eren importants
pel lector, esdevinguin trivials en la precipitació per acabar
el capítol.
L'argument segueix l'estela de grans històries
èpiques de la mitologia grega: Eleazar i el seu fidel company
Eostes són dos Eterns, una raça immortal que habita
en un lloc incert. Aquests són enviats pel pare del primer,
Nébulos, per acabar amb una maledicció històrica
a la terra dels humans però ells mateixos acaben provocant
la ira de Nébulos al no demanar permís per entrar
en aquest territori. Hauran de seguir en el món dels humans
sense els seus poders especials i finalitzar les tres tasques que
els ha encarregat Nébulos per solventar el seu atreviment.
(No, a mi tampoc em queda clar ben be perquè Nébulos
castiga així al seu fill si ell mateix el va induir a vèncer
la Maledicció). Durant el seu viatge per les nacions humanes,
els dos herois coneixeran guerres, amors i infortunis, però
sense que aquests formin realment part del nucli argumental, si
no com a decoració. Curiosament aquesta decoració
és la part que se li dóna millor a Illán; en
canvi l'argument principal queda sovint difós i sense recursos.
L'autor té més cura de l'ambientació de la
novel.la que del fil argumental en sí.
Illán beu de diverses mitologies per
inspirar-se (sobretot de la grega i la nòrdica). De fet,
la novel.la recorda en certa mesura a les èpiques novel.les
d'Homer. Aquest fet és interessant però alhora estrany,
doncs l'autor utilitza noms propis d'aquestes mitologies (Zeus,
Olimp, bersekers, cíclop, Asgard
) i noms mutilats de
la geografia de la Terra: Samarchanda, Afria, mihrabs
i això
fa pensar en que la novel.la està ambientada en una Terra
de temps ancestrals. Si no es així, i la novel.la està
ubicada en un món imaginat per l'autor, la utilització
de noms tan semblants només ajuda a l'esmentada confusió
(quan sento parlar de Samarcanda penso en l'Àsia central,
l' Olimp en Grècia, en Asgard com a Escandinàvia
i sense un mapa que em situï acabo molt despistat). Dóna
la sensació que a diferència d'altres obres on sobren
pàgines, en aquesta li manquen. Calen més pàgines
per cohesionar el món fantàstic de La Cólera
de Nébulos, per definir millor la seva història i
els seus trets fonamentals. Illán planteja un escenari ambiciós
però ho fa estalviant-se línies de text i això
dóna una imatge incompleta. L'ambició de l'escenari
mereix que l'autor es recrei més en ell.
Espero sincerament que Francisco Javier Illán
trobi aigua cristal.lina quan s'endinsi a la superfície de
la piscina, però si topa amb fang crec que té suficients
recursos i talent com per nedar i sortir-se'n. El que segur no hi
trobarà és el buit, doncs sembla que la novel.la ja
va per la tercera edició i poc a poc es va donant a conèixer.
La Maldición pot semblar una novel.la iniciàtica i
no destacar per sobre d'altres del gènere però si
la situació es recondueix un mica, Illán, amb la rica
prosa que posseeix i el ritme constant en que fa moure la novel.la,
pot esdevenir un autor a tenir en compte dins el gènere fantàstic
estatal. Li cal sort i continuar escrivint, quant més millor.
|
|