El
segon número de Miasma arriba amb alguns petits canvis en
la concepció del fanzine: El fet que s'hagi eliminat de l'índex
la classificació dels contes pel gènere a què
pertanyen pot produir resultats ambigus: Per una banda que cada
lector situï cada relat en el context que vegi més clar
(terror, ciència ficció o fantasia) però també
fa que t'endinsis a llegir un conte sense saber de quina temàtica
tracta i per tant que puguis triar menys alhora d'escollir l'ordre
de lectura.
També
s'hi incorpora el primer assaig: NVMEN. AVERONVM. SADOQVA.
Un text curiós que es basa en la correspondència que
va mantenir H.P.
Lovecraft amb un "deixeble" seu: Clark Ashton
Smith, el qual pretenia donar forma a antics mites de la galia pre-romana
per adaptar-los als contes que estava escrivint. Un procés
que m'ha despertar molt la meva curiositat mitològica i literària,
en quan a com alguns autors de fantasia (o terror) cerquen forats
en la història per manipular-los a la mida del que estan
escrivint. L'assaig peca d'una mica dens, sobretot pels que només
som afeccionats a la mitologia lovecraftiana, i no uns fans.
El
nivell dels contes baixa comparat amb la primera entrega. Destaca
per sobre dels altres La postrer sorpresa, una molt bona
aproximació (o potser hauria de dir aprofundiment) a la Teoria
de Gaia (o Gea com es prefereixi) amb subtils pinzellades de religió,
filosifia i en definitiva de la manera d'entendre el món.
M'ha agradat força, un relat ben definit, amb unes fites
marcades que resumeix en poques pàgines algunes de les pors
o anhels més profunds de la ment humana.
Otra
oportunidad també és
un bon relat. L'ideal d'un conte curt és que tingui una bona
sorpresa final i la veritat és que aquest conte compleix
amb les espectatives. Curt, concís i amb final interessant.
Poc més es pot demanar d'un relat que ens mostra el despertar
d'un home que acaba de morir.
De
la resta, m'agradaria destacar la capacitat narrativa dels autors
a El sueño de Raquel i El carcelero. Potser
a aquests contes els manca un argument més interessant o
més concís. A El sueño de Raquel, el
primer que m'ha cridat l'atenció és l'estil en que
està escrit. Molt similar a la concepció que té José Saramago alhora d'utilitzar la prosa: Sense punts i aparts, sense guions,
amb les descripcions, els diàlegs, els pensaments tot en
la mateixa frase
és una proposta d'escriptura arriscada
doncs cal tenir molt de talent per plasmar en un conte unes idees
de forma tan densa.
En aquest cas, l'autor se n'ensurt força bé. El conte
és dinàmic tot i que l'argument en sí no crida
excessivament l'atenció. Així doncs, com a mínim
felicito a l'autor per l'atreviment de la seva prosa, doncs el resultat
no és dolent.
A El carcelero se'ns mostra una història de somni, de
vigila, de realitats paral.leles o de viatges al passat
tot
plegat va passar o va ser una juguesca de la nostra ment? Aquesta
és la idea que desenvolupa Daniel San José per oferir-nos
una relat ben escrit, però amb final obert.
A
la part baixa, hi col.loco la resta de relats:
El
Éxodo permanente, Un conte amb elements força
originals com són exorcismes a persones "posseïdes"
per Déu que s'endinsa a les mítiques batalles entre
els servidors del bé i del mal. Però és confús
i està mal portat, pateix d'un estil una mica brusc i d'un
argument poc lligat. A Yo,Winston tot i que no m'ha desagradat
la prosa de Gallardo, no li he trobat massa bé la fita d'aquest
conte curt. Poca cosa puc aportar, m'ha deixat molt fred. I finalment,
la revisió d'aquest número es dedica a Ruben Darío
i se'ns presenta el relat Thanatopia possiblement el més
pobre dels que composen aquest segon número. Un conte de
terror anb transfons vampíric que no passarà a la
història.
|