La recent publicació per part de l'editorial Bibliópolis
de Mundos y demonios,
la segona novel.la de Juan Miguel Aguilera ambientada a l'univers
d'Akasa-Puspa m'ha despertat la curiositat fins a tal punt que he
decidit embarcar-me en aquesta saga des del començament,
tant per la originalitat que planteja com per les garanties que
em transmet un autor com Aguilera.
Mundos en la eternidad no és un llibre qualsevol,
no és un simple començament d'una saga espacial. Més
aviat és una refundació d'aquesta. A finals dels anys
80, Aguilera col.laborà amb Javier Redal i escriviren dues
novel.les de CF hard sobre les civilitzacions existents en un cúmul
globular anomenat Akasa-Puspa. Aquestes dues novel.les eren Mundos
en el abismo i Hijos en la eternidad i les dues es complementaven.
Ambdós autors van rebre bones crítiques, tan pel plantejament
innovador com pels seus tocs hard on diverses branques científiques
com la biologia (exobiologia més aviat) i la física
hi estaven molt presents i determinaven la direcció que prenien
les novel.les. El 2001 es va fer la refundació. Es van unir
les dues novel.les, es van retocar alguns capítols, es va
afinar l'estil i es va deixar l'obra com volien en un principi els
autors. Aquesta unió, aquesta reedició retocada va
donar lloc a Mundos en la eternidad i va ser publicada per Equipo
Sirius.
Mundos en la eternidad és una obra ambiciosa que descriu
com la humanitat viu en un cúmul globular que viatja per
l'espai. Les distàncies dins del cúmul són
factibles perque hi pugui haver viatge interestelar i diverses civilitzacions
i imperis sense recórrer a inventar meravelles tecnològiques
ni velocitats més enllà de la llum. Redal i Aguilera
es van encarregar de dotar aquest petit univers de naus possibles
i d'ecosistemes viables creant de pas una ambientació única
i original on desenvolupar aquesta i altres novel.les.
En el moment actual de l'acció tres grans potències
es disputen la periferia d'Akasa-Puspa: L'imperi, tecnològicament
superior però que ja fa anys que es troba en decadència,
la Utsarpini, una mena de federació de planetes exteriors
comandada per un líder que està en plena expansió
i la omnipresent Germandat, la potencia religiosa del cúmul,
aglotinadors de totes les religions humanes del passat. El descubriment
fortuït d'un rickshaw destruït (enormes contenidors
que viatgen comunicant els diversos planetes imperials) fa que s'envïi
una missió científica entre l'Imperi i la Utsarpini
per determinar què pot haver passat ja que només l'Imperi
té una tecnologia capaç de destruir un rickshaw però és il.lògic que el mal se l'hagin fet
ells mateixos, mentre la Germandat que no vol quedar-se fora, conxorxa
entre les ombres.
Les investigacions que faran els científics els portaran
a cercar l'origen de la humanitat, un origen que es perd en la memòria
del temps i que és el veritable objectiu que persegueix la
novel.la: Trobar el modus operandi, el perquè i el
com els avantpassats de la humanitat van poder construir les enormes
babels, torres quilomètriques que comuniquen la superfície
de tots els planetes amb l'espai per poder accedir-hi fàcilment,
d'on van treure una tecnologia que avui dia no s'ha pogut encara
equiparar i sobretot conèixer d'on prové l'home.
Els autors realitzen un exercici d'equilibri entre el space opera
més tradicional i la CF hard: Tenim un misteri d'escala
còsmica, batalles, races al.lienígenes, algunes d'elles
guerreres i d'altres que aporten encara més misteri a Akasa-Puspa,
especulacions tecnològiques i científiques constants
però més que raonades
en definitiva una obra
que podria comparar-se a les millors escrites pels escriptors anglosaxons.
S'ha dit (i és cert) que la novel.la té molts punts
en comú amb obres de fama mundial com Cita
con Rama o Mundo anillo (fama
per alguns
per mi no tant). Jo encara diria més: Agafa
el millor d'aquestes i a més hi incorpora material propi
de manera que acaba resultant molt més completa.
Però de punts negatius (o menys positius, segons com es
miri) també en té: L'escala còsmica en que
es desenvolupa l'obra és difícil d'assumir
tenint
un planetjament realista com té, és dificil creure
que durant 25 milions d'anys, les cultures de la humanitat hagin
evolucionat tan poc i els costums siguin tan semblants als d'ara.
Molts personatges estan poc explotats, són purament testimonials
i aporten molt poc a l'obra tot i tenir un gran potencial. Només
el protagonista, Jonás Chandra té un veritable lloc
a la novel.la. També he notat alguna petita incongruència
argumental que no se si es deu a un descuit dels autors o a una
derivació de la unió de les antigues novel.les.
De totes maneres la lectura és amena i sobretot adictiva.
El final és correcte però obert de manera que serveix,
tal com diu Aguilera en una entrevista recent a Bibliópolis,
com un capítol "0", com una base a partir de la
qual poder escriure tota una sèrie de novel.les ambientades
en l'original Akasa-Puspa (per cert, en sànscrit, "Una
flor al cel"). Aguilera i Redal van demostrar que es pot escriure
CF sèria i entretinguda alhora amb aquest llibre, que es
poden realitzar especulacions properes i a llarg termini tocant
de peus a terra i que el sentit de la meravella no té fi
quan un té imaginació. Espero que aquest capítol
"0" esdevingui el primer d'una llarga sèrie, sempre
que es garantitzin els nivells de qualitat assolits en aquesta primera
novel.la.
|
|