Leiber! Sempre Leiber! No puc evitar que aquest
bon home em caigui bé. No puc evitar rendir-me davant la
seva prosa de la mateixa manera que necessito arguments per defensar-lo
en altres aspectes de la seva obra.
Leiber és un gran escriptor però
que no sempre és capaç d'arribar al lector. Una persona
capaç de crear una obra com Nuestra señora de las
tinieblas i quedar-se tan fresc ha de ser un geni o un ximple.
Perquè aquesta novel.la és planera de llegir però
complexa d'assimilar.
Ens planteja un argument fosc, inquietant, amb
personatges ben construïts però que sembla que no encaixin
en una obra de fantasia. El llibre es basa en les insinuacions constants,
en inspirar un terror al desconegut sense mostrar-lo obertament.
En aquest sentit l'autor fa un homenatge claríssim a Lovecraft i als autors de terror que treballen més la insinuació
que la descripció de l'Horror físic, que es mouen
entre la poesia de la por i les sensacions que ens aporta la nostra
pròpia imaginació. Leiber és un erudit. A les
continues referències literàries a Lovecraft o Poe,
se li han de sumar els seus coneixements dels clàssics, d'història
etc i això ens dóna una obra culta, refinada, però
amb una argumentació poc treballada.
L'argument és senzill però les
seves repercusions complexes: Tenim el nostre protagonista Franz
que observa amb uns prismàtics una figura estranya ballant
en un dels turons de San Francisco. La figura l'atrau el suficient
com per anar-hi i investigar sobre ella. A partir d'aquí
i en només un parell de dies, Franz es veu immers en una
voràgine d'insinuacions fantàstiques que el porten
a estudiar llibres perduts i secrets, mitologia popular i a descobrir
la ciència oculta de la megapolisomància, que estableix
que les entitats paranormals existeixen a les grans ciutats. El
fet de lligar aquestes ciències ocultes amb personatges escriptors
com Lovecraft, Smith o Jack London dóna un aire més
morbós a la imaginació de l'autor.
Leiber realitza un homenatge a l'ocult, a tot
allò quotidià que tenim al nostre voltant però
que no en fem cas, als racons foscos dels edificis, al mar de terrats
de les ciutats, a l'essència mateixa d'aquestes. Tot això
a través d'una prosa que combina els fets quotidians dels
protagonistes amb el terror subtil. Moltes parts del llibre (sobretot
cap al final) provoquen un efecte hipnòtic en el lector.
Aquella por insinuada amb poques paraules, la seva manera de fer-nos
partíceps de les sensacions del protagonista, demostren una
vegada més que Leiber és un dels grans; tanmateix
torna a evidenciar que no sap arribar al lector de forma senzilla,
ja que l'obra és un fantasia adulta on no tots hi som convidats.
Sóc el primer en reconèixer que els seus arguments
podrien ser més rodons perquè la història és
simple però Leiber la fa complexa de manera que acabem per
preguntar-nos si hem entès bé el que l'autor ens proposa.
En definitiva, un llibre que per la seva
qualitat literària no pots deixar de llegir però on
l'autor no és capaç d'assolir la complicitat que el
lector busca. Tanmateix, només per gaudir de la prosa de
l'autor en les pàgines on s'insinua la por, ja val la pena.
|
|