La resposta astuariana a la novela ciberpunk. Amb aquest
flamant subtítol, la gent de Gigamesh presenta una de les
darreres novel.les de de Rodolfo Martínez: El sueño
del rey rojo.
De fet, definir l'entorn en que es mou aquesta novel.la és
complicat; però alhora és també un exercici
imaginatiu suggerent. Rodolfo Martínez ha creat una novel.la
que des de fora es ven com una cosa però una vegada comences
a llegir comproves que és quelcom més profund i personal.
La frase promocional et crida l'atenció però seria
un error encasellar el llibre com a una història més
dins l'entorn ciberpunk, més típic dels 80
que de les tendències actuals.
El Sueño del Rey Rojo combina elements propis de la novel.la
policíaca amb reflexions molt intencionades sobre les IA
en un futur proper on la xarxa informàtica és l'autèntic
vehicle per on es mou la gent i on les realitats virtuals, els hackers i la tecnologia punta estan a l'ordre del dia. L'estructura
de la novel.la no és simple però comença com
una novel.la policíaca futurista per acabar esdevenir quelcom
molt més gran i inconmensurable: a l'estil per exemple de Cuarentena de Greg
Egan, tot i que per sort sense tanta especulació
metafísica.
Amb això vull dir que el plantejament inicial, simple i
sense massa preàmbuls, evoluciona per convertir en una reflexió
al voltant de la realitat i la percepció de la realitat,
el veritable nucli central a partir del qual es desenvolupa la trama.
Per cert, la trama: La relació quasi malaltissa entre un
triangle amorós compost per un hacker invàlid,
la seva amiga desitjada i el fantasma del seu ex -amic i ex -amant
d'ella (un programa informàtic que recrea les pautes de personalitat
d'aquest) es veuen embolicats en una investigació sobre un
personatge que ha mort i del que no se'n posseeix cap registre d'existència.
Durant la investigació, descobriran coses que van més
enllà de la seva percepció de la realitat i ens introduiran
en un dels veritables encerts de l'autor: El tractament de les IA
com a possibles formes de vida artificials, la recerca de l'individualisme,
l'anhel de supervivència i de llibertat d'aquestes, molt
a l'estil d'altres novel.les com Ciudad Permutación (Egan altre cop). El tractament del
trio protagonista és un dels punts forts de la novel.la:
La relació d'amor-odi entre ells i els vincles personals
tant presents com passats són molt acurats però a
vegades un pèl repetitius també.
Martínez escriu la novel.la en base a una estructura de flashbacks que centra l'acció en el present o en el
passat segons li convé, proporcionant informació precisa
dels esdeveniments de forma quasi mil.limètrica, oferint
així al lector el que vol en el moment oportú. El
mateix primer capítol és un exemple: Comença
mostrant el present (la quasi conclusió de la història)
per anar incorporant els flashbacks al passat i combinant
a més la narració en tercera persona amb la de segona
persona, un element original que li dóna personalitat a la
novel.la.
Tot i això, en alguna ocasió l'autor ens mareja massa
amb el seu argument. Aquest està dissenyat perque vagi in
crescendo de manera gradual però a les darreres pàgines
es surt d'escala i tant la investigació en ambient ciberpunk com la reflexió al voltant de l'existència de vida
a les IA es dissol en una especulació metafísica.
Un final correcte però que trenca amb els esquemes que havia
anat proporcionant l'autor durant la novel.la. Però m'ha
agradat, és la primera novel.la que llegeixo de Rodolfo (Rudy)
Martínez i m'ha semblat més que correcta, tan pel
tamany (tot just 200 pàgines) com per les reflexions que
aporta.
|