Dick té la capacitat
innata de desconcertar. Amb mi ja ho va aconseguir a Ubik però ara ho ha repetit. Es clar que que potser això
es deu al fet que m'esperava quelcom diferent d'aquesta ucronia
i això en definitiva és culpa meva.
Les ucronies m'han atret sempre però
n'he llegit de ben poques. Trobo que és una branca de la
ciència ficció que pot explotar-se des de moltes vessants,
des de molts angles i això mateix és el que Dick fa
en aquesta obra. El que passa és que jo m'esperava una història
amb rerafons polític sobre el que hagués passat si
els nazis haguessin guanyat la 2a Guerra Mundial i Dick ens ofereix
una interpretació que abarca des dels típics afers
d'espionatge fins als aspectes més espirituals (que no religiosos)
de com hagués evolucionat el món (almenys als EUA)
Així doncs ens trobem als anys 60 però
en un univers paral.lel al nostre, on Alemanya i el Japó
han guanyat la guerra als aliats, on bona part d'Àfrica ha
estat esclavitzada, els jueus continuen perseguits i on els EUA
s'han dividit en dues parts: La costa est controlada pel Reich i la costa oest per la nació nipona. Els americans resten
sotmesos al poder tecnològic d'Alemanya i al poder espiritual
portat pels japonesos.
A través de diverses línies d'acció,
Dick ens presenta una sèrie de personatges interconectats
entre ells d'una manera o altre on es mostra la seva vida diària
de manera que així l'autor pot abarcar una part important
de la societat americana, tan l'autòctona com la d'ocupació.
Tenim personatges americans, japonesos, alemanys, seguidors del Reich, espies, treballadors rasos, i gent que no sap per
on navega, que no sap quin és el seu paper en aquest nou
món. I només una d'aquestes línies d'acció
ens porta les directrius d'espionatge que potser m'esperava trobar,
però les altres acaben resultant més interessants
i reflexen l'estat d'ànim d'una població sotmesa i
els problemes morals i existencials d'alguns dels sotmetents.
El meu personatge preferit és el senyor
Tagomi, un alt càrrec japonès que viu entre la tradició
del seu poble i els afers polítics a gran escala. Un home
que és capaç de dur molt endins la seva religió
budista i que és una clara referència a l'espiritualitat
de la novel.la. Els japonesos, segons Dick, són capaços
de copiar tot allò que assimilen
i en aquest cas han
portat un gran part de la cultura espiritual xinesa
el tao,
la consulta del llibre dels canvis (I Ching) que per cert bona part
de la població americana acaba seguint quasi com una nova
religió etc
Per altra banda tenim els personatges tòpics
de les novel.les d'espies i de la guerra freda que aporten poc joc
a l'obra com no sigui presentar-nos la situació global a
nivell planetari (podríem dir que la Terra actualment està
dividida entre el poder japonès i l'alemany, amb només
alguns països neutrals). Però també hi ha lloc
pels personatges anònims, els treballadors que després
de 15 anys comencen a veure la llum i intenten treure la dignitat
i aparcar la frustació, ni que sigui a través de l'art.
És una metàfora molt maca per part de Dick que el
nou rostre dels EUA, hagi de sortir a través de l'art contemporani.
El màxim representant d'aquest grup de treballadors és
el senyor Childan que regenta una botiga d'antiguitats "autèntiques"
americanes i que en un moment donat haurà de triar entre
fer-se ric o treure la dignitat que té a dins. Són
en general petits drames personals que mostren la visió perfecta
del que Dick creu que seria la societat americana de la postguerra
si l'haguessin perduda.
I com a colofó, tenim la ucronia. No,
no El Hombre en el castillo, si no La Langosta,
una obra que escriu un dels personatges (precisament el que dóna
titol a l'obra) que contempla el cas invers a la ucronia que estem
llegint: Que els aliats han guanyat la segona guerra mundial i els
alemanys i japonesos resten derrotats
us sona? Dick torna
a utilitzar la seva prosa per fer-nos dubtar sobre el que es real
i el que és fals
quina ucronia és l'autèntica?
O potser conviuen les dues? De fet, això no és important,
el missatge de l'autor s'encamina cap a altres direccions, com és
el fet d'haver utilitzat tants personatges i que molts d'ells busquin
en el seu interior les respostes que no coneixen.
Dick no ha construït la novel.la
en una clàssica estructura de presentació-nus-desenllaç
més aviat juga amb la variant nus-desenllaç-nus
ho sigui una sèrie d'històries amb petits desenllaços,
finals, que no repercuteixen en l'argument de l'obra en sí
si no que esdevenen el missatge de l'autor. Un missatge, tanmateix,
un pèl confús però que proporciona unes hores
de plaer en una lectura més que interessant
Eloi Puig
|
|