En el seu moment es va parlar molt de la new wave, aquella
"nova ona" que pretenia canviar els estereotips que fins
llavors regnaven en els arguments i propostes del gènere,
sobretot de la ciència ficció. Estic parlant dels
anys setanta, una dècada màgica, plena de canvis en
diferents mitjans com els musicals, els literaris o els polítics.
Un dels màxims exponents d'aquella època va ser Robert
Silverberg que forjà una sòlida carrera literària
en aquell finals dels seixanta i començaments dels setanta,
però fins ara no havia vist tan clarament aquestes ganes
de "trencar" estereotips, de barrejar gèneres i
en definitiva de construir una literatura de gènere nova
i eficaç deixant enrera els arguments de tota la vida com
en La Ciudad Pastel, la principal novel.la que composa Caballeros
de Viriconium.
M. John Harrison era un desconegut per mi i no m'he llançat
a llegir la seva obra fins haver estudiat algunes crítiques
en els mitjans especialitzats. Per una banda, el seu estil directe
m'agrada: És senzill però amb subtileses que ratllen
lo poètic. És colpidor com el millor Sapkowski però també té temps per oferir-nos instants
de reflexió en un rerafons de denúncia sobre les tendències
devastadores de la humanitat, l'ecologisme i en definitiva per tot
allò que començava a preocupar a les ments inquietes
dels anys setanta.
I això en part és donat per l'argument: Ens trobem
amb una Terra milers d'anys en el futur, on incontables civilitzacions
hi han deixat la seva petjada, les darreres amb capacitats per arribar
inclús a les estrelles
però ara ens trobem amb
un període de decadència, on el feudalisme més
conservador regna les terres ermes que ha deixat la darrera de les
civilitzacions, la darrera de les Cultures del capvespre.
Aquí, en mig d'aquest entorn, on els personatges intenten
aprofitar les darreres relíquies científiques que
els resten, unes armes i estris que no entenen i que no saben reproduir,
es desenvolupa una trama que recorda a qualsevol història
fantàstica. En aquest punt potser l'autor no sap escapar
d'un argument a vegades predecible, però se n'en surt molt
bé mesclant la ciència amb els aires arcaics de la
fantasia èpica més clàssica.
Però no ens enganyem, Caballeros de Viriconium no té
pràcticament res de fantàstica, Ens trobem amb una
història de CF integrada en un argument arquetípic
de fantasia èpica. Harrison també va un pas més
enllà amb els personatges: Presenta una col.lecció
de veterans que va temps van fer mèrits però que ara
es troben ja en una edat poc elegant per anar lluitant pels camins,
com si es tractés dels Space Cowboys del Clint Eastwood
(salvant les òbvies distàncies). Aquest toc nostàlgic
perpo madur ja suposa una diferencia impostant en altres obres de
l'època.
La novel.la La Ciudad pastel és autocunclusiva i
està acompanyada de tres contes ambientats en diferents èpoques
de la història de Viriconium (escrits 15 anys més
tard). La veritat és que no aporten res i són força
prescindibles. Es nota el canvi d'estil de l'autor en aquesta anys.
Suposo que l'editor ha cregut convenient incloure'ls per donar una
idea més global al món de Viriconium, (o per engrossir
el núm. de pàgines ja que la novel.la en sí
no és extensa), però crec que en general resten aptituts
en comptes de sumar-ne.
En definitiva, si aquesta obra es un reclam de la new wave dels setanta, visca la new wave! I que torni aviat!
o potser ara es mostra sota un altre nom?
potser sota el nom
de China Miéville?
|
|