China Miéville va revolucionar el fandom
amb La Estación
de la calle Perdido, una fàbula gòtica ambientada
en un món al més estil Steam-Punk: Un món
amb capacitat per desenvolupar-se amb la tecnologia de vapor, però
també amb la màgia, un món poblat per humans
però també per cactus, khepri, vampirs, homes-ocells
i desenes d'altres races fantàstiques, un món amb
territoris per descobrir i amb teories que desenvolupar
Amb La Cicatriz no es queda curt, ans
al contrari, ens obra les portes del món de Bas-lag, ens
presenta més meravelles encara i més enigmes i ho
fa de forma increïble. I això demostra que La
Estación de la calle Perdido no va ser un llibre fruit
de la casualitat, una d'aquelles rareres imprescindibles que no
es tornen a repetir. No, Miéville s'ha consolidat com un
gran escriptor en aquesta terceraa novel.la (la segona ambientada
a Bas-lag). Potser un dels millor d'aquesta fornada del nou mil.leni.
Com deia, a La Cicatriz se'ns obren les
portes a una part del món de Bas-lag i a totes les seves
fantasies. Sembla que el talent de Miéville no tingui fi,
a cada capítol troba recursos per enumerar-nos amb increïble
detall més cultures, races, costums, llocs i aventures. Una
illa pirata que es desplaça pels mars, una conspiració
política que pot canviar la història, una animal desmesurat
provinent d'un altre univers, una finestra per on s'escapen les
possibilitats, unes races velles com el temps (vampirs) i d'altres
de noves però no menys interessants (homes-mosquits), tot
això combinat dóna una obra plena d'aventures i de
misteris. Una novel.la que barreja la fantasia més desmesurada
amb la ciència ficció més increïble: Viatges
dimensionals, teoria de possibilitats (en aquest punt vaig pensar
inconscientment amb Cuarentena de Greg Egan).
Una barreja que et fa plantejar més que mai on acaba la fantasia
i on comença la ciència ficció.
La Cicatriz està més ben
estructurada que La Estación de la calle Perdido, més
elaborada, potser menys poètica , amb la prosa menys barroca,
més directa
però sense perdre cap dels seus
valors literaris.
La llàstima és que a l'igual que
a la primera novel.la, sembla que Miéville no sàpiga
arrodonir les seves obres, les acaba, les finalitza però
sempre deixa aquell tema mig obert, aquella línia argumental
mig tancada
que si més no et donen ganes de continuar
llegint sobre Bas-Lag.
En definitiva, ni millor ni pitjor que La Estación de la Calle Perdido pel fet que la que
llegim primer és la que ens sorprendrà més,
la primera per ser fosca, gòtica, sovint desagradable
i la segona per ser més aventurera, més oberta, més
fantàstica
espero que Miéville tregui ràpidament
la tercera novel.la ambientada a Bas-lag
seré dels
primers a comprar-la.
|
|