Lluites entre golems
i elementals de la natura, màgia xiuxiuejada a l'orella de
les víctimes, humans refets amb implantacions biològiques
o mecàniques com a càstig, races alienígenes
convivint en un planeta parcialment inexplorat on les torsions dimensionals
assolen certes zones i on existeix una ciutat-estat que acapara
la tecnologia punta: El vapor. Una combinació al.lucinant
que només es pot donar a un lloc: La sèrie de Bas-lag,
creada per un jove i genial activista d'esquerres anglès,
China Miéville.
Uau! Quina presentació oi? Sembla que
sigui el seu editor però és simple enveja. La veritat
és que admiro força a China Miéville. És
una persona que fins on sé s'implica en la vida política
del seu país però també (i això és
el que ens interessa) en les seves novel.les. Fa sis anys va revolucionar
el món de la ciència ficció i de la fantasia
amb La Estación
de la Calle Perdido, la primera novel.la ambientada al món
de Bas-lag. La seva acollida va ser enorme, com també ho
va ser la segona novel.la (que no continuació), La
Cicatriz. I ara ens arriba El Consejo de Hierro.
En un primer moment cal tenir present que aquesta
ja és la tercera història ambientada en aquest impossible
però ja entranyable món i que les dosis de sorpresa
es redueixen considerablement, i més si tenim en compte que
es repeteix parcialment l'escenari de la impredecible i cosmopolita
ciutat de Nova Crobuzon. L'altre escenari és el territori
inexplorat de Bas-Lag. Aquí, igual que a La Cicatriz es troba
a faltar un mapa, doncs la geografia del planeta no queda encara
gens clara i per molt que s'hi esforci l'autor en descriure-la,
és dificil d'abarcar sense una bona representació
gràfica.
Després de tenir en compte aquests punts,
podem dir que la novel.la segueix sent molt interessant però
que el nivell baixa respecte a les seves predecesores:
El problema pricipal és la diversitat
de ritmes en que se'ns narra l'argument. Un flashback de
més de 100 pàgines introduït al mig de la novel.la
que resulta ser una de les parts més importants d'aquesta
(almenys al final) en contraposició amb la línia argumental
del present que queda tallada i que avança molt més.
És un canvi molt dràstic que afecta a massa pàgines.
Però l'anglès continua en ratxa pel que fa a descriure
els capítols d'acció: El seu ritme vertiginós
i la seva natural qualitat literària ens transmeten com pocs
el complexe sub-món i les infinites possibilitats que té
una ciutat com Nova Crobuzon.
L'altre punt que em descol.loca és l'argument:
Per un banda Miéville ha creat per fi la novel.la que volia,
la crítica social aplicable al seu propi país (Regne
Unit) durant la Revolució Industrial (els paral.lelismes
i l'ambientació Steam punk ho fan evident). Miéville
inventa la seva pròpia revolució d'esquerres, juga
amb la idea, amb els icons, per dur-nos a una lluita social alternativa:
la Guerra civil a la ciutat-estat de Nova Crobuzon. Els buròcrates
conservadors de totes les races contra el poble pla, obrer i miserable,
també format per totes les races de Bas-Lag però també
pels refets, aquests reus torturats i castigats amb implants esgarrifossos,
que només serveixen per convertir-los en paries i desesperats.
(el millor exemple, el trobem en aquesta novel.la). És una
lluita entre classes, entre les dretes poderoses i les esquerres
progresistes, bohèmies, d'artistes (el fet que existeixi
una brigada formada per trasvestits i ballarines ens dóna
una idea del que proposa l'autor). Potser no deixa de ser una metàfora
de la vida real de l'autor. Miéville sap que aquestes lluites
són difícils i que cal trobar un símbol, un
icon. En aquest cas, El Consell de Ferro.
Però per altra banda existeix una altra
guerra exterior, contra la ciutat-estat de Tesh (on mai queda clar
en què consisteix ni com s'acaba resolent) i aquí
és on Miéville és dispersa, es descentra i
desenfoca el centre d'atenció que era realment la unió
de les classes desfavorides de Nova Crobuzon. Aquí és
on la novel.la queda una mica confusa i on crec que l'autor se li
ha escapat de les mans.
Miéville ha fet la més fantàstica de les tres
novel.les en aquesta entrega. Fantàstica en contraposició
a la ciència ficció que es combinava quasi perfectament
a les altres novel.les de la sèrie. L'autor ha potenciat
molt més la taumaturgia, aquesta "ciència"
màgica existent a Bas-lag per incorporar-la a l'argument.
També ha afegit elements molt pròxims com el cas del
ferrocarril en un argument que a vegades ens semblarà realment
absurd, però aquí és on el talent de Miéville
ataca i tot allò que semblava impossible i desmesurat, acaba
semblant-nos natural i quotidià.
Aquesta és la gran màgia
de Bas-Lag.
|
|