No es casualidat que Gigamesh hagi tret aquest número especial
dedicat íntegrament a George R.R. Martin. La coincidència
de dates amb la publicació de Tormenta
de espadas ha estat la excusa perfecta per abocar tota una sèrie
d'artícles i relats al voltant de l'autor que més
rendiment està donant a l'editorial.
Així doncs, aquest número 40 no és un número
"normal" (es clar que el núm. 39 també va
ser un monogràfic a la figura de Phillip
K. Dick). Deixant de banda les seccions habituals de crítica
literària —força actualitzades aquest cop— i de noticies
—bastant pobre—, Alejo ha tret la revista pensant en potenciar encara
més (si això és possible) la figura de Martin.
I per això ha comptat amb l'ajuda d'alguns dels seus col.laboradors
més especials en l'obra de Martin: Enrique Corominas i Cristina
Macía, així com la de l'editor Luis G. Prado.
Aquest últim ens presenta una entrevista realitzada fa tres
anys a Martin que comporta un repàs de la seva obra (sobretot
la publicada en castellà). Molt interessant per saber les
motivacions i alguns dels processos creatius que va utilitzar l'autor
per definir la seva obra i en especial la saga Canción
de Hielo y Fuego.
Cristina Macía, la traductora exquisita que ens deleix amb
el seu magnífic treball entorn a la saga també ens
narra de forma divertida algunes anècdotes i els problemes
en què s'ha trobat (i es trobarà) en la traducció
d'una saga tan complexa. Un bon article, lleuger i entretingut.
També Enrique Corominas aporta el seu gra de sorra en aquet
número. L'il.lustrador oficial de les novel.les de fantasia
que publica Gigamesh explica de forma resumida alguns dels trets
del seu treball. A més, s'inclouen alguns dibuixos de personatges
de la saga.
El mateix Martin ens presenta una autobiografia de la seva infantesa
reproduïda en una conferència sota el nom de El corazón
de un niño pequeño. Una vasta narració
dels barris on va creíxer i de la seva família que
no sempre resulta interessant pel lector però que és
si més no curiosa.
I com no, tenim els dos relats de Martin: El hombre con forma
de pera i Las canciones solitarias de Laren Dorr. El
primer és un relat premiat amb el premi Bram Stoker de terror
l'any 1988. No és especialment original però permet
entreveure el que és capaç de fer Martin en aquest
gènere i que ja ha demostrar anteriorment, per exemple amb Los Reyes de
la arena. Martin ens fa un retrat repulsiu del veí de
sota, per mostrar-nos les neures que li provoquen a Jess, una noia
que s'acaba de mudar a l'edifici. La investigació de qui
és aquell home amb forma de pera i el perquè dels
seus hàbits tan estranys són la premisa que utilitzarà
Martin per fer-nos sentir angoixa, nàusees i una certa intranquilitat.
Un conte correcte però que no assoleix els nivells d'altres
contes de terror de la seva carrerra.
En canvi Las canciones solitarias de Laren Dorr és
una fàbula fantàstica que segons el meu criteri està
bastant més aconseguida que l'estil del primer conte de la
revista. "Las Canciones solitarias de Laren Dorr" és
un conte escrit amb una fluidesa i un estil magnífics. Una
història d'amor en un entorn fantàstic a més
no poder. Un relat escrit un any abans que la seva primera novel.la: Muerte de la luz on va
aconseguir quasi la perfecció describint sentiments oposats
i noves formes d'entendre l'amor en un entorn de ciència
ficció. En aquest conte apunta cap a la melancolia, la solitut
i per sobre de tot la manca de l'amor correspós. Una obra
lleugera però on l'autor sap aprofundir sobre el que l'importa
-o importava- en aquell moment: La pèrdua d'un amor, l'esperança,
l'esmentada melancolia
Eloi Puig
04/07/2005
|