Haig de reconèixer que el subgènere denominat Steampunk sempre m'ha despertat molt d'interès. Si a sobre, em trobo
amb una magnífica portada d'Antoni Garcés (tinc debilitat
per les seves il.lustracions) el resultat es que em compro la novel.la
sense saber quasi bé res del que hi puc trobar dins
greu error per part meva perquè precisament el millor d'aquesta
novel.la és la portada de Garcés.
Com deia, sempre he tingut una certa fascinació per la corrent
del steampunk (punk a vapor), un nom que parodia el moviment
ciberpunk dels anys 80 i 90. L'steampunk fa referència
a novel.les, a idees basades en l'època vistoriana anglesa,
a cavall entre el segle XIX i el XX quan la innovació tecnològica
feia miracles cada dos dies i on l'exploració de la Terra
encara no estava finalitzada i per tant obria les portes a la imaginació
i a la fantasia. Avui en dia, un dels màxims exponents d'aquest
corrent (tot i que amb reserves) és China
Miéville i la seva obra sobre Bas-lag que no és el Londres sofocant post-industrial, però
sí quelcom molt pitjor..
Blaylock va ser un dels fundadors de l'steampunk, juntament
amb altres autors "amigots" seus, com ara el conegut Tim
Powers. De fet Blaylock realitza un petit homenatge al seu
amic Powers proporcionant el seu cognom a un dels personatges de
la novel.la, així com mencionant més d'un cop al fictici
poeta Ashbless que tanta importància tindria a Las
Puertas de Anubis. Però Blaylock no és Powers
i Homúnculo no és Las Puertas de Anubis,
de fet aquesta novel.la queda com a una successió
de fets mal lligats i d'idees curioses que no desemboquen a res.
Per començar la novel.la està mal dissenyada, amb
uns precedents que no coneixem i que se'ns expliquen malament durant
el curs d'aquesta, amb uns personatges sense rumb que no saben per
on naveguen ni quines finalitats i motivacions tenen enmig d'una
història inconnexa i a vegades ridícula, plena de
zombies, extraterrestres minituaritzats, naus especials d'estar
per casa i d'un dirigible que vola conduit per un mort i que ningú
sap ben be per què serveix (per no parlar de les cuatre caixes
de fusta que fan tornar boig al lector)
Realment, poques vegades he llegit una novel.la tan imaginativa
però amb un argument tan poc clar. Al fet de voler centrar
l'acció en molts llocs alhora (que no trobo pas malament)
es suma que l'autor dona moltes coses per sabudes i que mareja al
lector constantment amb situacions poc lògiques que no aporten
res a l'obra. A sobre, alguns errors evidents de traducció
com el fet de d'intercambiar noms en certes escenes d'acció,
provoquen encara més, aquests moments de desconcert i confusió
de què parlava.
A vegades, l'acció està prou ben desenvolupada i
mereix l'atenció d'un lector pacient que dóna oportunitats
a Blaylock perquè s'expliqui, però al següent
capítol torna a caure a la inercia i als sense sentits de
què parlava. L'ambientació de la novel.la és
correcta: Aquell Londres brut i decadent de finals del segle XIX,
però vist a través dels ulls d'uns personatges sense
carisma i sense rumb, mal definits i massa estereotipats queda en
poc més que un escenari amb certa personalitat.
En general doncs, una novel.la que intenta captat l'atenció
del lector amb recursos més del fantàstic que de la
ciència Ficció, que pretén garantir una continuitat
però que acaba sent un desgabell dels grans, amb moments
curiosos però mal desenvolupada, que si no fos per la meva
predisposició envers al Steampunk, no dubtaria de
titllar-la de francament dolenta.
|
|