La meva experiència amb Jack Vance havia estat divertida
i entretinguda, vaig llegir la saga de El
Planeta de la aventura i vaig gaudir-ne perquè no m'esperava
més. El meu error ha estat precisament aquest: Esperar-me
d'aquesta novel.la un plantejament ferm, uns personatges desenvolupats
i una història sèria. El Jardín de Suldrun no té res de tot això però continua amb la
línia de Vance: Divertir a través de l'aventura pura
Jack Vance no et deixa indiferent, amb aquell to alegre i despreocupat
ens narra les aventures (cada qual més increïble) d'una
sèrie de personatges, les seves intrigues i drames personals,
ubicats tots ells a les illes Elder, unes illes que teòricament
es van situar just al davant del golf Cantàbric, enfront
de les costes d'Aquitània. Així doncs, ens trobem
amb un cas de fantasia històrica? No, ni molt menys, Vance
adopta les tradicions cèltiques i les seves llegendes per
escriure una trilogia fantàstica que intenta ser propera
però que no ho acaba d'aconseguir, tot i els referents que
de quan en quan es deixen a anar sobre terres europees conegudes.
El simple fet que en aquestes illes situi la ciutat d'Avallon i
que el llinatge del mític rei Artur s'hi originés
dóna ja un aire més mític a les Illes Elder.
El rei Casmir té com a objectiu reunificar les illes Elder
i proclamar-se Rei de tots els regnes que actualment la conformen.
Per assolir aquesta fita no dubta a utilitzar tots els recursos
que té a seu abast per pactar matrimonis de conveniència,
pactar amb mags o provocar guerres. Però la seva filla Suldrun
és més tossuda del que s'ha via esperat i no li posa
les coses fàcils. Aquest és l'argument de partida
per una sèrie d'aventures que ens porten per totes les Illes
Elder durant anys i on hi partícipen molt personatges, uns
personatges estereotipats però que t'acaben resultant simpàtics.
Vance escriu ple de jovialitat, amb un argument que a priori sembla seriós, amb intrigues polítiques, fills no
desitjats, violacions i tot una sèrie de recursos folletinescos,
però també amb un estil plàcid ens aboca a
una història que tot i ser típica i tòpica
sembla tenir bons fonaments per arribar lluny. Així transcorren
els primers deu capítols de la novel.la, però al passar
aquest llindar, la novela agafa un ritme trepidant que per una banda
et diverteix i et fa llegir amb una celeritat escandalosa, però
per l'altra et fa adonar que la novela abandona les seves pretensions
de seriositat per passar a ser una colla d'aventures envoltades
amb molta màgia que no t'aporta res més que no sigui
una lectura plàcida.
L'estil de Vance és, com deia, despreocupat: Tan tenim capítols
plens de patiment, lents, amb bones descripcions i on els anys passen
a poc a poc, assentant unes bases, com d'altres on els personatges
s'enamoren, es casen i crien en tres pàgines. Particularment
a mi aquest fet no m'agrada. Aquest trencament del ritme narratiu
et descol.loca i fa que la lectura no sigui del tot agradable.
Per altra banda, Vance té la tendència d'escriure
en estils diferents. Sense anar més lluny la cinquantena
de pàgines dedicades íntegrament als nens protagonistes
(les més pesades per a mi) semblen fets per a un públic
juvenil amb aventures ràpides i un pel estúpides que
no porten pràcticament a enlloc. Ideals per novel.les juvenils
però no per introduir en aquesta. Vance tampoc control.la
el temps de les accions dels seus personatges. Podem trobar fins
a cinc línies d'acció durant la novel.la, i a vegades
es centra en una durant molts capítols per tornar enrera
quan ha de parlar d'una altra. Al final del llibre no saps si han
passat 6 mesos o 2 anys i en quina situació estan els altres
personatges quan escriu sobre un grup.
Fa molts anys vaig preguntar a un escriptor català -Oriol
Vergés- el perquè de tantes casualitats en una de
les seves novel.les d'aventures que m'acabava de llegir, i ell em
va respondre:"- Sense casualitats no hi ha novel.la".
No és que estigui al 100% d'acord amb aquesta afirmació,
però Vance, crec que sí que ho estaria, doncs per
arrodonir línies argumentals, Vance utilitza aquest mètode
sovint, però degut al caràcter despreocupat de l'obra,
no en fas massa cas.
Però no són pas tot pegues. El Jardín de
Suldrun és un llibre molt entretingut que barreja multitud
d'arguments secundaris per donar forma a una història més
o menys creïble on hi conviunen reis, guerrers, donzelles,
criatures feèriques celtes, màgia i aventura, molta
aventura. Un llibre que passa volant i que es digereix bé
si no fas massa cas de l'argument, de les casualitats i de l'aire
despreocupat de Vance que per altra banda t'insufla aire per gaudir
d'una bona lectura apte per tot tipus de sensibilitats.
|
|