Pícnic junto al camino és una d'aquelles obres que guardes
a la biblioteca amb més respecte. Un respecte adquirit en
la lectura ràpida, clara i colpidora d'una novel.la inspirada,
d'una novel.la que es situa entre el millor de la producció
literària dels germans Strugatski i potser també dins
el millor de la ciència ficció russa.
No havia llegit res encara d'aquests germans,
un duo curiós, doncs un és filòleg i l'altre
astrònom, ho sigui un és de lletres i l'altre de ciències
i si totes les seves obres tenen aquest equilibri tan delicat que
aporten aquests dos enfocaments, el científic i l'humanista
no m'estranya que llurs obres assoleixin aquest nivell de qualitat.
L'arribada i la ràpida marxa de éssers
extraterrestres al nostre planeta fa que la conciència de
la societat trontolli, però encara ho provoca més
el fet que els visitants han deixat darrera seu diverses Zones d'aterratge
plenes d'objectes abandonats. L'estudi d'aquests objectes creats
per una tecnologia superior és l'objectiu principal del món
científic però també del mercat negre i les
màfies, interessades en vendre els possibles descobriments
al millor postor. Aquí intervenen els Stalkers, buscadors
furtius que es juguen la vida per una comissió, per uns quants
diners. El problema radica en que entrar en aquestes Zones és
molt perillós i sovint provoca la mort i tampoc assegura
que els objectes rescatats sigui d'utilitat doncs la majoria no
se sap per a què serveixen ni quina utilitat poden aportar
a la humanitat.
Aquest és l'argument de sortida que ens
presenten els autors, un argument que gira entorn al poc que coneixem
de l'univers, a l'insignificants que som davant del fet de la visita
extraterrestre, com si fossim formigues que volem saber què
han abandonat els humans en un pícnic al camí. En
aquest sentit és ineludible parlar d'una altra novel.la escrita
onze anys enrera també per un escriptor de l'òrbita
soviètica com era Stanislaw
Lem. Em refereixo es clar a Solaris.
Totes dues comparteixen aquesta explosió d'idees sobre la
incomprensió de l'univers i la nostra pròpia consciència
dins aquesta inmensitat.
També vull referir-me a una novel.la
posterior, Pórtico de Frederik
Pohl per comparar semblances en el sentit que les dues novel.les
mostren un ventall de possibilitats en l'estudi d'artefactes extraterrestres
però alhora també insisteixen en la manca de coneixements
de la raça humana per saber què té davant els
seus ulls
com si fossim només les formigues del pícnic
que intenten menjar-se un bolígraf però que a vegades
troben una molla d'entrepà que sí poden aprofitar.
Pícnic junto al camino és
una novel.la que tracta sobre la dura realitat (aquí, la
vessant humanista que comentaba anteriorment) en un món intransigent,
que no perdona. El protagonista, un Stalker ha de lluitar
més contra els problemes socials en que viu diàriament
com l'alcoholisme, les mutacions de la seva filla i la desesperació
d'una societat que no sap per on navega que contra les mateixes
Zones on s'aventura a cercar objectes.
La novel.la està estructura en quatre
parts -quatre capítols- de diferent estil. En el primer,
el nostre protagonista descriu en primera persona la fascinació
i els horrors de les Zones estraterrestres; a la segona part els
autors ja comencen a deixar entreveure la realitat de la societat
vinculada a les Zones; a la tercera part cal destacar uns diàlegs
inquietants però magnífics entre un científic
i un enginyer que parlen precisament sobre cap on va el nostre món,
qui som nosaltres, i en definitiva es pregunten algunes de les qüestions
filosòfiques que més ens inquieten avui en dia. Finalment,
la quarta part ens obra les portes a la desesperació i la
intansigència de què parlava abans en un final que
cuida més la vessant humanística que la científica.
Així doncs, ens trobem davant una obra
madura, que invita a la reflexió, que ens transmet una explosió
d'idees i que ens fa aturar a pensar més en nosaltres que
en l'univers. Una obra de prestigi, narrada amb total maestria.
|