"Vietnam no
és una guerra, és un país". Aquesta
curiosa frase era l'inici d'una guia turística sobre aquest
país que vaig fullejar un dia. De la mateixa manera puc dir:
"Dan Simmons no és Hyperion, és un autor".
Que perquè començo la ressenya d'Ilión amb aquesta poc meditada metàfora? Perquè estic fart
de llegir crítiques, comentaris i opinions on el primer que
es planteja és si el nivell d'aquesta novel.la assolirà
el dels Cants d'Hyperion del mateix autor.
Es clar que hom es guia sovint pel nom de l'autor
alhora de comprar un llibre, i més si aquest autor t'ha agradat,
però no podem estar comparant i sospirant que els autors
es superin a ells mateixos sempre. El problema de Simmons amb Hyperion és el mateix que el de Powers amb Las Puertas de Anubis:
Que una molt bona obra eclipsa la posterior producció, tot
i que aquesta pugui tenir un nivell igual o superior a la obra de
referència.
Així doncs
Ilión és millor que Hyperion?
No penso respondre a aquesta pregunta. Ilión i la
seva continuació, Olympo són
una entitat independent i com a tal intentaré tractar-la.
I per començar amb aquesta primera part de la novel.la (que
a l'igual que la segona part, Olympo, està astutament
partida en dos volums pels senyors de Ediciones B, no fos cas que
deixessin de recaptar alguns euros de les nostres malmeses butxaques)
haig de dir que m'ho he passsat de conya llegint-la. I això
és molt.
Analitzem una mica: Simmons és un autor
consumat, sap fer que les més diverses temàtiques
de la ciència ficció es tornin amenes i addictives
als ulls dels lectors, sap donar girs argumentals i aprofundir en
els personatges però per sobre de tot coneix el mètode
per enlluernar al lector amb arguments originals.
Ilion és en part una epopeia èpica,
en part una novel.la d'intriga i en part una aventura en format
de gran producció. L'argument es divideix en tres línies
argumentals que s'endinsen en la novel.la de forma separada però
que proporcionen al lector la informació necessària
per muntar un puzzle la visió total del qual no ens arribarà
(suposo) fins a la conclusió: Olympo.
Per una banda tenim a una humanitat dòcil
i desvalguda en una terra on es permet el teletransport i on uns
misteriosos ents semimecànics vigilen que a ningú
li manqui de res. Tota la humanitat viu 100 anys de vida plàcida
i feliç talment fossin elois -és un símil
fet pel mateix autor als personatges de vida fàcil i contemplativa
de la humanitat futura imaginada a la novel.la La màquina
del temps de Wells,
no una descripció malintencionada dels costums d'aquest crític-
Un altre escenari són les llunes de Jupiter
on una colla de moravecs -androides semiorgànics autoevolutius
que han desenvolupat una societat pròpia quan els humans
els van abandonar fa mil.lenis- volen llançar una expedició
a Mart per investigar estranys fenòmens quàntics que
poden desembocar en la destrucció del Sistema Solar.
I es clar, llavors tenim a La Ilíada.
No, no exagero, Simmons ens trasllada a l'escenari de la Guerra
de Troia on un humà del segle XX ha estat renascut per observar
i anotar les discrepàncies del poema d'Homer controlat per
(suposadament) post-humans que han emigrat al Mont Olimp de Mart
i es comporten com si fossin deus grecs. Allí hi trobarem
tots els coneguts herois del poema homèric: Hèctor,
Aquil.les, Odisseu
i també òbviament els deus:
Zeus, Apol.lo, Atenea, Afrodita
La representació no
només és perfecta, si no que és a més,
real. Està passant i ens trobem en el darrer any del setge
de Troia
Deixo al lector que mediti uns moments en pau
i harmonia
Absurd? Inversemblant? No. Tots aquests ingredients
són aprofitats per Simmons per oferir-nos una de les novel.les
de ciència ficció més originals que he llegit
darrerament, una obra on s'inclouen temàtiques pròpies
del gènere com viatges en el temps, intel.ligència
artificial, manipulació genètica, especulació
quàntica i potser fins hi tot petites dosis de novel.la post-apocalíptica
i de terraformació (això està per veure) però
que també té temps per explorar la èpica homèrica
o el thriller més inquisitiu. Un cocktail rocambolesc
però que l'autor controla en tot moment.
La combinació de les línies argumentals
en capítols curts, normalment culminats amb clifhangers (finals amb "punxa", vaja) que aboquen grans dosis d'emoció
a l'obra; la dosificació de la informació que ens
proporciona l'autor; el carisma que desprenen molts dels personatges
(tan humans, moravecs, com fins hi tot els deus), tot plegat ens
fa absorbir una lectura que en moments es torna vertiginosa -els
capítols finals, són fins hi tot més curts
per donar pas a altres situacions i no aturar el dinamisme de la
novel.la- però sense marejar, de manera que podem assaborir
en tot moment els plaers de construir el trencacaps argumental.
Ilión no és només
una novel.la de ciència ficció amb reminiscències
d'Space opera. És una novel.la que trenca esquemes. La èpica
homèrica combinada amb la nanotecnologia; els viatges a través
de forats de cuc o a estacions espacials o el redescobriment de
la Terra per part dels antics humans que comencen a obrir-se pas
per un planeta que no coneixen
tot això i més
forma part de la novel.la.
I a tot això cal afegir l'amor que profesa
l'autor per la literatura clàssica. No només per homenatjar
el poema èpic de La Ilíada -que ara estic consultant
de tant en tant, després de tenir-la esperant una colla anys
a la prestatgeria-, si no també a les especulacions semifilosòfiques
a autors com Proust o Shakespeare. El meu dilema és si al
no haver llegit encara La Ilíada o La Tempesta de William Shakespesare -ambdues obres tenen un paper molt important
en aquesta novel.la- m'he perdut gaires detalls o si precisament
per això, gaudeixo encara més, per no tenir cap obra
"apuntadora" a la memòria que em retalli alguna
sorpresa.
Els personatges, com deia, tenen una personalitat
cultivada i excepte algunes rareses -el cas de Calibán, per
exemple-, m'han agradat tots. Simmons els fa créixer i els
fa canviar segons les circumstàncies -el cas de Daeman potser
és un pèl forçat però- i els fa reaccionar
en un món on les meravelles sorgeixen a cada cantonada.
En fi, una agradable novel.la que combina l'aventura
amb la intriga i que barreja tantes temàtiques i tants ingredients
que acaba per oferir més del que esperaves. Ara cal veure
com acaba tot plegat a la segona part: Olympo.
|